日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE385/DE385DE385 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア文化史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・4256/Tue.3・4256 Tue.3・4256 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2023/03/23 担当者の表記を訂正 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE385 |
By learning media history, students will understand current position of modern media culture and improve their ability to think about relationship between media and society in the future.
The theme of this advanced seminar is Media History. Media Cultural History is 2022 seminar subject. TV has become the largest entertainment media in post-war Japan, wielding great influence on people’s social consciousness and formation of public opinion. In addition, TV, comic book, music, and advertisement became intertwined after the war, allowing the overall popular culture to blossom. On the other hand, internet and social media have spread rapidly in recent years, changing media culture drastically.
In this seminar, students will read the following textbooks in spring semester to learn the basics of media sociology and discuss its future direction.
In the second half of spring semester, students will be divided into groups of about six. Each group will select a subject for literature reading and data collection. Then students will present their findings at summer boarding seminar and autumn-semester seminar. Students will make discussion with other participants.
In advanced seminar, students will deepen their understanding about one subject through communal tasks. Students should understand that slacking off will not only harm themselves, but also prevent others from studying.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
メディアの歴史を知ることで、現代のメディア文化がどのようにできあがってきたのかを理解し、これからのメディアと社会の関係を考える能力を高める。
By learning media history, students will understand current position of modern media culture and improve their ability to think about relationship between media and society in the future.
この専門演習は「メディア史」のゼミである。2022年度は「メディア文化史」を演習のテーマとする。戦後日本においてテレビは最大の娯楽メディアに成長する一方で、人々の社会認識や世論形成に大きな影響力を持ってきた。また、戦後は、テレビ・マンガ・音楽・広告などがそれぞれに関連し合いながら、全体としてポピュラー・カルチャーを開花させてきた。他方、近年は、インターネット・SNSが急速に普及し、メディア文化は大きく変貌を遂げている。
この演習では、春学期は下記のテキストの講読を通し、メディア社会学の基礎を学び、今後の方向性について討論する。
春学期の後半からは6人程度のグループにわかれ、テーマを選んでそれについての文献講読やデータ収集を行う。そして、夏合宿や秋学期の演習の場でその内容を発表し、他の参加者と質疑応答を行う。
専門演習は、共同作業を通じて、1つのテーマについての理解を深めていく場である。手抜きをすることは、自分のためにならないばかりではなく、他人の勉強を妨げることになることを理解して欲しい。
The theme of this advanced seminar is Media History. Media Cultural History is 2022 seminar subject. TV has become the largest entertainment media in post-war Japan, wielding great influence on people’s social consciousness and formation of public opinion. In addition, TV, comic book, music, and advertisement became intertwined after the war, allowing the overall popular culture to blossom. On the other hand, internet and social media have spread rapidly in recent years, changing media culture drastically.
In this seminar, students will read the following textbooks in spring semester to learn the basics of media sociology and discuss its future direction.
In the second half of spring semester, students will be divided into groups of about six. Each group will select a subject for literature reading and data collection. Then students will present their findings at summer boarding seminar and autumn-semester seminar. Students will make discussion with other participants.
In advanced seminar, students will deepen their understanding about one subject through communal tasks. Students should understand that slacking off will not only harm themselves, but also prevent others from studying.
1 | イントロダクション |
2 | 昨年度のゼミ報告書の講評 |
3 | テキストの講読(1) |
4 | テキストの講読(2) |
5 | テキストの講読(3) |
6 | テキストの講読(4) |
7 | テキストの講読(5) |
8 | 研究テーマの提案 |
9 | 研究テーマの決定とグループ分け |
10 | グループ作業(先行研究の講読) |
11 | グループ作業(先行研究の講読) |
12 | グループ作業(研究プランの決定) |
13 | 中間発表会 |
14 | 夏休み中の作業分担の決定 |
15 | 秋学期の作業分担の確認 |
16 | グループ作業(調査の企画) |
17 | グループ作業(調査の企画) |
18 | グループ作業(調査の実施) |
19 | グループ作業(調査の実施) |
20 | グループ作業(調査結果の分析) |
21 | グループ作業(調査結果の分析) |
22 | グループ作業(全体の考察) |
23 | グループ作業(最終発表会の準備) |
24 | 最終発表会 |
25 | 報告書の内容の決定 |
26 | 報告書の執筆内容の確認(1) |
27 | 報告書の執筆内容の確認(2) |
28 | 報告書の完成 |
ゼミに向けて、個人やグループで、文献を読んでまとめたり、調査を行う必要がある。
9月には合宿を行うので、必ず参加のこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポートおよび提出物の評価(50%) ゼミにおける発表および活動状況の評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井川充雄・木村忠正 (編) | 『入門メディア社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2022 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は、その探し方を含め演習の中で指示する。 |
知的好奇心が旺盛で、学問をすることにやる気のある学生の履修を希望する。