日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE388/DE388DE388 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディアを実践する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
After learning the social role that the media should play, we will create “persons who can think and act on their own”.
Calculating backwards from working in society, we will specifically develop the skills and ways of thinking that are required. With the slogans "Let's touch the real thing" and "The seminar is a place to practice," discussions with guest speakers who are active in the media, debates, watching videos, watching plays (after reading books and listening to the performers) , Appreciation of the World Press Photo Exhibition, etc. What you put into practice will be communicated to others through impressions and reportage, etc., and evaluated by all seminar students. Students will give individual presentations based on their own interests in the spring and fall semesters. Through this kind of practice, we will improve our ability to see subjectivity objectively. Based on the seminar camp, we will formulate an annual theme and plan to hold a presentation.
Now, the media is facing a "world without correct answers". We are looking for students who have the courage and motivation to actively pursue it.
1 | オリエンテーション |
2 | 自己紹介発表 |
3 | ディベート(練習) |
4 | 春学期個人発表① |
5 | 春学期個人発表② |
6 | ディベート① |
7 | ディベート② |
8 | 4年生卒論構想発表会と質疑応答 |
9 | 映像鑑賞① |
10 | 映像鑑賞② |
11 | 年間研究テーマ設定① |
12 | 年間研究テーマ設定② |
13 | 春学期まとめ |
14 | ゼミ合宿準備 |
15 | 夏季課題発表 |
16 | 秋学期個人発表① |
17 | 秋学期個人発表② |
18 | 合同ゼミ発表会中間発表 |
19 | ディベート③ |
20 | ディベート④ |
21 | 4年生卒論発表会への参加 |
22 | 映像鑑賞③ |
23 | 映像鑑賞④ |
24 | 年間研究テーマ設定③ |
25 | 年間研究テーマ設定④ |
26 | 年間テーマ発表(合同ゼミ発表会) |
27 | 年間報告書作成 |
28 | 卒論構想発表合宿(年間まとめ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の課題とともに,日々のニュースおよびその背景に常に関心をもって接すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート及び提出物の評価(50%) ゼミにおける発表及び活動状況の評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
ただし,全回出席が条件。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 砂川浩慶 | 『安倍官邸とテレビ』 | 集英社 | 2016 | 4087208303 |
メディアの果たすべき社会的役割を学んだうえで,「自ら考え行動できる人」を作る。
After learning the social role that the media should play, we will create “persons who can think and act on their own”.
社会で働くことから逆算して、必要とされるスキル、考え方を具体的に養成する。「本物に触れよう」「ゼミは練習の場」を合い言葉に、メディアで活躍しているゲストスピーカーとの議論、ディベート、映像鑑賞、芝居鑑賞(本を読み、演者に話しを聞いたうえで)、世界報道写真展鑑賞など様々な実践を行う。実践したものは感想、ルポルタージュなどで他者に伝え、ゼミ生全員で評価する。春学期・秋学期それぞれで自分の関心に基づく個人発表を行う。このような実践で、主観を客観視できる技量を磨いていく。ゼミ合宿を基に年間テーマを策定し、発表会の開催を予定する。
今,メディアは“正解のない世界”を迎えている。そこに積極的に乗り出す勇気と意欲をもった学生を求める。
Calculating backwards from working in society, we will specifically develop the skills and ways of thinking that are required. With the slogans "Let's touch the real thing" and "The seminar is a place to practice," discussions with guest speakers who are active in the media, debates, watching videos, watching plays (after reading books and listening to the performers) , Appreciation of the World Press Photo Exhibition, etc. What you put into practice will be communicated to others through impressions and reportage, etc., and evaluated by all seminar students. Students will give individual presentations based on their own interests in the spring and fall semesters. Through this kind of practice, we will improve our ability to see subjectivity objectively. Based on the seminar camp, we will formulate an annual theme and plan to hold a presentation.
Now, the media is facing a "world without correct answers". We are looking for students who have the courage and motivation to actively pursue it.
1 | オリエンテーション |
2 | 自己紹介発表 |
3 | ディベート(練習) |
4 | 春学期個人発表① |
5 | 春学期個人発表② |
6 | ディベート① |
7 | ディベート② |
8 | 4年生卒論構想発表会と質疑応答 |
9 | 映像鑑賞① |
10 | 映像鑑賞② |
11 | 年間研究テーマ設定① |
12 | 年間研究テーマ設定② |
13 | 春学期まとめ |
14 | ゼミ合宿準備 |
15 | 夏季課題発表 |
16 | 秋学期個人発表① |
17 | 秋学期個人発表② |
18 | 合同ゼミ発表会中間発表 |
19 | ディベート③ |
20 | ディベート④ |
21 | 4年生卒論発表会への参加 |
22 | 映像鑑賞③ |
23 | 映像鑑賞④ |
24 | 年間研究テーマ設定③ |
25 | 年間研究テーマ設定④ |
26 | 年間テーマ発表(合同ゼミ発表会) |
27 | 年間報告書作成 |
28 | 卒論構想発表合宿(年間まとめ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の課題とともに,日々のニュースおよびその背景に常に関心をもって接すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート及び提出物の評価(50%) ゼミにおける発表及び活動状況の評価(50%) |
備考 (Notes) | ||
ただし,全回出席が条件。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 砂川浩慶 | 『安倍官邸とテレビ』 | 集英社 | 2016 | 4087208303 |