日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE390/DE390DE390 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア及びポピュラーカルチャーのグローバル化、トランスナショナル化を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Globalization and digitalization (rapid popularization of the internet and social media) are the trends in this era. In this seminar, students will analyze the impacts of transnational media and popular culture on society. Based on reviews of prior researches, students will acquire theoretical and methodological knowledge about the relationship between media, society, and culture. In addition, students will improve their research ability required to write their graduation theses through the subject of media, society, and culture, notably in the digital media environment of the modern era where various media cross-reference each other. Students will do this by researching in small groups, discovering research questions, designing survey planning, conducting them, making presentation, discussing, and writing research theses.
In the spring semester, students will review prior research based on various approaches, including sociological studies on globalization, media and cultural studies, and journalism studies. Each time, students responsible for the report and discussion will be selected. This class will proceed in a workshop format. In the autumn semester, students will be divided into small research groups based on their interests and questions. Students will experience the entire process of presenting research planning, reviewing prior research, making interim survey reports, presenting research results, and writing theses.
1 | オリエンテーション |
2 | ゼミメンバーの問題関心を知る:自由討論 |
3 | 問題関心の共有のためのワークショップ:個人発表 |
4 | 文献輪読 |
5 | 文献輪読 |
6 | 文献輪読 |
7 | 調査計画の発表 |
8 | 調査報告 |
9 | 調査報告 |
10 | 調査報告 |
11 | 文献輪読 |
12 | 文献輪読 |
13 | 文献輪読 |
14 | まとめ:総括と秋学期のゼミに向けての討論 ※以上のスケジュールは,輪読していく論文のテーマの流れを示したものであり,実際に読んでいく論文の順番は状況に応じて調整されます。 |
15 | イントロダクション |
16 | 各研究グループの研究計画の発表1 |
17 | 各研究グループの研究計画の発表2 |
18 | 各研究グループの研究計画の発表3 |
19 | 先行研究のレビュー発表1 |
20 | 先行研究のレビュー発表2 |
21 | 先行研究のレビュー発表3 |
22 | 調査の中間報告1 |
23 | 調査の中間報告2 |
24 | 調査の中間報告3 |
25 | 研究結果の発表1 |
26 | 研究結果の発表2 |
27 | 研究結果の発表3 |
28 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,前回までの演習内容を確認し復習しておくこと。輪読論文は必ず授業前に読んでおき,簡単な要約文を作成することを勧める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(30%) 授業内レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェンキンス | 『コンヴァージェンス・カルチャー: ファンとメディアがつくる参加型文化』 | 昌文社 | 2021 | 4794972482 |
2 | キム・ヨンデ | 『BTSを読む なぜ世界を夢中にさせるのか 』 | 柏書房 | 2020 | 4760152199 |
3 | アパデュライ | 『彷徨える近代:グローバル化の文化研究』 | 平凡社 | 2004 | 4582452272 |
4 | ユイリカ | 『特集=K-POPスタディーズ ―BTS、TWICE、BLACKPINKから『PRODUCE101』まで…いま〈韓国音楽〉になにが起きているのか』 | 青土社 | 2018 | 479170357 |
5 | 岩渕功一 | 『トランスナショナル・ジャパン』 | 岩波書店2 | 2001 | 4006003544 |
その他 (Others) | |||||
開講時にコースリーディング (輪読論文集) を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コースリーディングを参照 |
グローバル化とデジタル化(インターネットやSNSの急速な普及)は,今の時代の大きな趨勢である。本ゼミでは,変わりつつあるメディア環境の社会・文化への影響を考察する。先行研究のレビューを通して,「メディアと社会・文化」の関係性について理論的・方法論的知識を学ぶ。その上で,多様なメディアが相互参照する現代のデジタル・メディア環境における「メディアと社会・文化」の関係について,小集団による研究に取り組み,研究問題の発見,調査計画の設計および遂行,プレゼンテーションおよび討論,研究論文の執筆に至る研究の流れを体験しながら,卒論執筆に求められる研究力を磨く。
Globalization and digitalization (rapid popularization of the internet and social media) are the trends in this era. In this seminar, students will analyze the impacts of transnational media and popular culture on society. Based on reviews of prior researches, students will acquire theoretical and methodological knowledge about the relationship between media, society, and culture. In addition, students will improve their research ability required to write their graduation theses through the subject of media, society, and culture, notably in the digital media environment of the modern era where various media cross-reference each other. Students will do this by researching in small groups, discovering research questions, designing survey planning, conducting them, making presentation, discussing, and writing research theses.
春学期では,グローバル化とメディア及びポピュラーカルチャーに関わる研究テーマと問題意識,そして先行研究の動向を学ぶ。毎回,報告者と討論者を決め,ワークショップ形式で進める。秋学期では,各自の問題関心に沿って小集団の研究グループに別れ,研究計画の発表,先行研究のレビュー,調査の中間報告,研究結果のプレゼンテーション,論文執筆に至る研究の総過程を学習していく。
In the spring semester, students will review prior research based on various approaches, including sociological studies on globalization, media and cultural studies, and journalism studies. Each time, students responsible for the report and discussion will be selected. This class will proceed in a workshop format. In the autumn semester, students will be divided into small research groups based on their interests and questions. Students will experience the entire process of presenting research planning, reviewing prior research, making interim survey reports, presenting research results, and writing theses.
1 | オリエンテーション |
2 | ゼミメンバーの問題関心を知る:自由討論 |
3 | 問題関心の共有のためのワークショップ:個人発表 |
4 | 文献輪読 |
5 | 文献輪読 |
6 | 文献輪読 |
7 | 調査計画の発表 |
8 | 調査報告 |
9 | 調査報告 |
10 | 調査報告 |
11 | 文献輪読 |
12 | 文献輪読 |
13 | 文献輪読 |
14 | まとめ:総括と秋学期のゼミに向けての討論 ※以上のスケジュールは,輪読していく論文のテーマの流れを示したものであり,実際に読んでいく論文の順番は状況に応じて調整されます。 |
15 | イントロダクション |
16 | 各研究グループの研究計画の発表1 |
17 | 各研究グループの研究計画の発表2 |
18 | 各研究グループの研究計画の発表3 |
19 | 先行研究のレビュー発表1 |
20 | 先行研究のレビュー発表2 |
21 | 先行研究のレビュー発表3 |
22 | 調査の中間報告1 |
23 | 調査の中間報告2 |
24 | 調査の中間報告3 |
25 | 研究結果の発表1 |
26 | 研究結果の発表2 |
27 | 研究結果の発表3 |
28 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,前回までの演習内容を確認し復習しておくこと。輪読論文は必ず授業前に読んでおき,簡単な要約文を作成することを勧める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(30%) 授業内レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェンキンス | 『コンヴァージェンス・カルチャー: ファンとメディアがつくる参加型文化』 | 昌文社 | 2021 | 4794972482 |
2 | キム・ヨンデ | 『BTSを読む なぜ世界を夢中にさせるのか 』 | 柏書房 | 2020 | 4760152199 |
3 | アパデュライ | 『彷徨える近代:グローバル化の文化研究』 | 平凡社 | 2004 | 4582452272 |
4 | ユイリカ | 『特集=K-POPスタディーズ ―BTS、TWICE、BLACKPINKから『PRODUCE101』まで…いま〈韓国音楽〉になにが起きているのか』 | 青土社 | 2018 | 479170357 |
5 | 岩渕功一 | 『トランスナショナル・ジャパン』 | 岩波書店2 | 2001 | 4006003544 |
その他 (Others) | |||||
開講時にコースリーディング (輪読論文集) を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コースリーディングを参照 |