日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DE491
Theme・Subtitle
Class Format Online (partially face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMS4820
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Students will be able to conduct prior research on their own research themes, conduct surveys, and develop discussions based on the seminar research activities in the first and second specialized exercises, which will lead to the writing of their graduation theses.
Students will be able to conduct prior research, conduct surveys, and develop arguments based on their own research themes, which will lead to the writing of their graduation theses.

【Course Contents】

Based on the seminar research activities in Technical Exercises 1 and 2, students will be able to conduct prior research, conduct surveys, and develop discussions on their own research themes, which will lead to writing their graduation theses. Students will also be able to conduct prior research and analyze the data associated with that research, with a view to writing academic papers. Students will also prepare the foundation for their graduation theses at the same time.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 卒業論文執筆にむけて ガイダンス・スケジュールの確認
2 研究計画書の精査(1)、執筆の段取り説明1
3 テーマ設定の精査(2)、執筆の段取り説明2
4 進捗確認(1)、先行研究サーベイのまとめ方1
5 進捗確認(2)、先行研究サーベイのまとめ方2
6 進捗確認・ライトニングプレゼンテーション1(5分プレゼンテーション、5分質疑応答)
7 進捗確認・ライトニングプレゼンテーション2(5分プレゼンテーション、5分質疑応答)
8 進捗確認・ライトニングプレゼンテーション3(5分プレゼンテーション、5分質疑応答)
9 先行研究のまとめ1
10 先行研究のまとめ2
11 先行研究のまとめ3
12 各自先行研究を踏まえた現状報告1
13 各自先行研究を踏まえた現状報告2
14 各自先行研究を踏まえた現状報告3

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

研究室限定SNS(Slack)及びに、Zoomなどを活用して指導、研究関連情報の共有を行う。
授業時間外での打ち合わせも事前アポイントメントがあれば応じる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 定期的な報告、プレゼンテーション(50%)
ディスカッション、面談への参加度(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

オンライン実施回については授業支援システム(Canvas LMS、Blackboard等)で指示する。

全授業回のうち7回を上限に対面授業を実施することがある。対面回については授業内あるいは授業支援システム等で指示する。

【注意事項 / Notice】