日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK026/DK026DK026 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This course as a standard class to teach social research methods applies students' knowledge of descriptive, inferential and bi-variate statistical techniques in analyses of sociological data sets. Using a standard statistical program, students will learn to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.
Students are required to familiarize themselves with the use of Excel and SPSS to learn these statistical procedures in analyses of sociological data set: frequency table, ratio estimation, cross tabulation, chi-square test, Kramer's V, cross table elaboration, representative value (mean value, median value, mode value), mean value estimation, variance, standard deviation, standardization, correlation coefficient, causality and correlation, and so on. In addition, students are instructed to write a paper to demonstrate their ability to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.
1 | イントロダクション:質的変数と量的変数 |
2 | 調査データの点検,コーディング |
3 | 度数分布表,代表値(平均値・中央値・最頻値) |
4 | 複数の変数間の関係,相関と因果 |
5 | クロス集計表の分析 |
6 | χ2乗検定,クラメールのV |
7 | 三重クロス表,疑似相関とエラボレーション |
8 | 標本と母集団,統計的検定 |
9 | 統計的分析の基礎,平均,分散,標準偏差 |
10 | 平均の差の検定,t検定,分散分析 |
11 | 共分散,相関係数 |
12 | 統計資料の整理 度数分布表のグラフ表示 |
13 | 統計資料の整理 クロス表のグラフ表示 |
14 | 報告書の読み方・書き方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は,履修登録完了後にオンライン上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的参加(30%) 随時の宿題および課題レポート(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
独自のテキストを配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ――理論と方法』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | |
2 | 森岡清志編 | 『ガイドブック社会調査』 | 日本評論社 | 2007 |
この授業はPC実習を含め積み上げ型で進むので,授業計画通りに履修しないと遅れを取り戻すのが難しくなる。やむを得ず参加できない授業が生じた場合には,必ずその回の配付テキストを熟読し、実習した上で次回に臨むこと。
全授業回のうち、7回以下のオンライン授業を実施する。オンライン実施回についてはBlackboardまたは立教時間またはCanvas LMSで指示する。
標準的な社会調査法の授業として,数量データの分析法の基礎を扱う。2変数間の関連の分析に習熟し,分析結果を的確に整理できるようにする。
This course as a standard class to teach social research methods applies students' knowledge of descriptive, inferential and bi-variate statistical techniques in analyses of sociological data sets. Using a standard statistical program, students will learn to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.
度数分布表,比率の推定,クロス集計,χ二乗検定,クラメールのV,クロス表のエラボレーション,代表値(平均値,中央値,最頻値),平均値の推定,分散,標準偏差,標準得点,相関係数,因果関係と相関関係,統計的資料の整理と提示法について,理解し,実際にデータを分析してみる。
Students are required to familiarize themselves with the use of Excel and SPSS to learn these statistical procedures in analyses of sociological data set: frequency table, ratio estimation, cross tabulation, chi-square test, Kramer's V, cross table elaboration, representative value (mean value, median value, mode value), mean value estimation, variance, standard deviation, standardization, correlation coefficient, causality and correlation, and so on. In addition, students are instructed to write a paper to demonstrate their ability to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.
1 | イントロダクション:質的変数と量的変数 |
2 | 調査データの点検,コーディング |
3 | 度数分布表,代表値(平均値・中央値・最頻値) |
4 | 複数の変数間の関係,相関と因果 |
5 | クロス集計表の分析 |
6 | χ2乗検定,クラメールのV |
7 | 三重クロス表,疑似相関とエラボレーション |
8 | 標本と母集団,統計的検定 |
9 | 統計的分析の基礎,平均,分散,標準偏差 |
10 | 平均の差の検定,t検定,分散分析 |
11 | 共分散,相関係数 |
12 | 統計資料の整理 度数分布表のグラフ表示 |
13 | 統計資料の整理 クロス表のグラフ表示 |
14 | 報告書の読み方・書き方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は,履修登録完了後にオンライン上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への積極的参加(30%) 随時の宿題および課題レポート(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
独自のテキストを配布。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ――理論と方法』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | |
2 | 森岡清志編 | 『ガイドブック社会調査』 | 日本評論社 | 2007 |
この授業はPC実習を含め積み上げ型で進むので,授業計画通りに履修しないと遅れを取り戻すのが難しくなる。やむを得ず参加できない授業が生じた場合には,必ずその回の配付テキストを熟読し、実習した上で次回に臨むこと。
全授業回のうち、7回以下のオンライン授業を実施する。オンライン実施回についてはBlackboardまたは立教時間またはCanvas LMSで指示する。