日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DK026
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2510
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

This course as a standard class to teach social research methods applies students' knowledge of descriptive, inferential and bi-variate statistical techniques in analyses of sociological data sets. Using a standard statistical program, students will learn to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.

【Course Contents】

Students are required to familiarize themselves with the use of Excel and SPSS to learn these statistical procedures in analyses of sociological data set: frequency table, ratio estimation, cross tabulation, chi-square test, Kramer's V, cross table elaboration, representative value (mean value, median value, mode value), mean value estimation, variance, standard deviation, standardization, correlation coefficient, causality and correlation, and so on. In addition, students are instructed to write a paper to demonstrate their ability to select appropriate procedures, interpret statistical output, and communicate quantitative findings, hypothesis testing and statistical inference.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:質的変数と量的変数
2 調査データの点検,コーディング
3 度数分布表,代表値(平均値・中央値・最頻値)
4 複数の変数間の関係,相関と因果
5 クロス集計表の分析
6 χ2乗検定,クラメールのV
7 三重クロス表,疑似相関とエラボレーション
8 標本と母集団,統計的検定
9 統計的分析の基礎,平均,分散,標準偏差
10 平均の差の検定,t検定,分散分析
11 共分散,相関係数
12 統計資料の整理 度数分布表のグラフ表示
13 統計資料の整理 クロス表のグラフ表示
14 報告書の読み方・書き方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習の指示は,履修登録完了後にオンライン上で履修者に対して行う。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への積極的参加(30%)
随時の宿題および課題レポート(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
独自のテキストを配布。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大谷信介ほか 『新・社会調査へのアプローチ――理論と方法』 ミネルヴァ書房 2013
2 森岡清志編 『ガイドブック社会調査』 日本評論社 2007

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

この授業はPC実習を含め積み上げ型で進むので,授業計画通りに履修しないと遅れを取り戻すのが難しくなる。やむを得ず参加できない授業が生じた場合には,必ずその回の配付テキストを熟読し、実習した上で次回に臨むこと。

全授業回のうち、7回以下のオンライン授業を実施する。オンライン実施回についてはBlackboardまたは立教時間またはCanvas LMSで指示する。

【注意事項 / Notice】