日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DK161
Theme・Subtitle コミュニケーションとしての社会調査
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOX2410
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Through learning processes of social research, students will facilitate the development of insight into understanding of others .

【Course Contents】

This course focus on fieldwork and life story research. Students will learn social research processes including selecting research theme, collecting, interpreting, and writing papers on qualitative data. It is important to understand that social research is communication with others, and to think deeply about understanding of others.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 フィールドと出会う:「問いの種」を育てる
3 フィールドと出会う:「ラポール」の批判的検討
4 フィールドと出会う:調査倫理の諸問題
5 語りを聴く:ゲストスピーカーによるインタビューの実演
6 語りを聴く:模擬インタビュー(グループワーク)
7 語りを聴く:「ひきこもり」のフィールドワークから①
8 語りを聴く:「ひきこもり」のフィールドワークから②
9 語りを聴く:「ひきこもり」のフィールドワークから③
10 調査成果を書く:論文・レポートの基本的な型
11 調査成果を書く:アートプロジェクトのフィールドワークから①
12 調査成果を書く:アートプロジェクトのフィールドワークから②
13 調査成果を書く:アートプロジェクトのフィールドワークから③
14 まとめ(グループ・ディスカッション)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・適宜文献を指示するので、その際は授業前に目を通しておいてください。
・受講していない人にも分かるように自分なりに講義内容を説明できるようになることが重要です。
・日頃から自分の興味関心がどこにあるのか意識するようにしてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
リアクションぺーパー(複数回)(60%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石川良子 「ひきこもり」から考える ちくま新書 2021 4480074384

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

模擬インタビューやグループ・ディスカッションなど、履修者同士のコミュニケーションの機会を積極的に設けます。また、履修者の関心などに応じて授業計画を変更することがあります。

【注意事項 / Notice】