日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
抽選登録/lottery registrationlottery registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「医療」をめぐるフィールドワーク |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・4410/Fri.4・4410 Fri.4・4410 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2540 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
人数制限科目(20名) 2016年度以降入学者適用 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK221 |
1. Learn basic knowledge of fieldwork as one of the methods of social research.
2. Discover and consider questions and findings in the field. Report findings.
3. Learn about both the fun and difficulties of fieldwork.
In this class, after learning the basics of fieldwork and researching the literature on the theme, students will visit a field related to ""medical care"" and conduct a survey.
Students make their own observations and reports based on the realizations and questions they have obtained through fieldwork.
The views and experiences differ depending on the position of the medical professional, patient, family member, or support person. Students are expected to imagine what is behind the experience.
For reference information, in FY2022, we visited the Rikkyo University Health Center, the Rikkyo University Student Counseling Center, and a beauty salon that provides "Appearance Support," and conducted a tour of the facilities and an interview survey.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1)フィールドワークの基本を学ぶ
2)フィールドワークで気づきや疑問を得て、考察を行い、報告にまとめる
3)フィールドワークのおもしろさ、難しさの両方を知る
1. Learn basic knowledge of fieldwork as one of the methods of social research.
2. Discover and consider questions and findings in the field. Report findings.
3. Learn about both the fun and difficulties of fieldwork.
本授業では、フィールドワークの基礎を学び、「医療」に関するフィールドに足を運び、調査を実施する。フィールドワークを通じて得た気づきや問いをもとに、問いを立てて議論を展開し、報告を行う。
「医療」と一言に言っても、医療者、患者、家族、サポートする人など立場によって見える景色や経験する内容は異なる。その経験が生み出される背景に何があるのか、想像力を働かせてほしい。
今年度の授業の実習先については受講者の関心を踏まえて、相談の上で決める。
参考情報として2022年度は、立教大学保健室、立教大学学生相談所、抗がん剤や放射線治療・脱毛症にともなう外見変化へのケア「アピアランスサポート」を行う美容室を訪問し、施設の見学とインタビュー調査を実施した。
In this class, after learning the basics of fieldwork and researching the literature on the theme, students will visit a field related to ""medical care"" and conduct a survey.
Students make their own observations and reports based on the realizations and questions they have obtained through fieldwork.
The views and experiences differ depending on the position of the medical professional, patient, family member, or support person. Students are expected to imagine what is behind the experience.
For reference information, in FY2022, we visited the Rikkyo University Health Center, the Rikkyo University Student Counseling Center, and a beauty salon that provides "Appearance Support," and conducted a tour of the facilities and an interview survey.
1 | イントロダクション:授業全体の説明、フィールドワークとは?、相互インタビューをしてみよう |
2 | フィールドワーク1:池袋の街に出て、身近な医療を見つけよう |
3 | 調査の基礎を学ぶ:調査の計画、調査倫理、依頼の仕方、調査時のマナー、調査後の対応 |
4 | フィールドワーク2:池袋キャンパスの中にある身近な医療について知ろう |
5 | 「医療」に関するフィールドワークの先行研究を知る |
6 | ゲスト講師による講義:「医療」をめぐるフィールドワーク、おもしろさと難しさ |
7 | フィールドワーク準備 |
8 | フィールドワーク3 |
9 | フィールドワーク3の振り返り |
10 | フィールドワーク4 |
11 | フィールドワーク4の振り返り |
12 | 最終報告のテーマ発表 |
13 | 最終報告準備 |
14 | 最終報告会 |
・配布する文献や資料、関連する文献ををよく読んで下さい。
・課題や最終報告会のプレゼンテーション準備のために授業時間以外の時間を使い、積極的に取り組んで下さい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポートおよびプレゼンテーション(50%) 出席、授業中の課題、発言や議論への貢献(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸政彦、石岡丈昇、丸山里美 | 『質的社会調査の方法 ーー他者の合理性の理解社会学』 | 有斐閣 | 2016年 | 9784641150379 |
※フィールドワークで校外へ外出する日は、授業時間が延長になる可能性があります。予定を空けておいてください。
※調査先の都合や履修人数によって授業計画は変更になる可能性があります。