日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK246/DK246DK246 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・X303/Sat.2・X303 Sat.2・X303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK246 |
The objective of this class is to teach fundamental ideas and techniques related to qualitative survey methods, based on "Social Survey Method 2."
The course will perform life story interviews, interpret interview texts, and explain the creation of life stories, incorporating specific examples. It will also examine methods of field work. Based on this, the course will examine the analysis of diaries and personal history documents and the analysis of media discourse in relation to life stories and interviews, and will deepen understanding of basic concepts of qualitative survey methods.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、 「社会調査法2」 をふまえて、 質的調査法に関する基礎的な考え方と技法について学ぶことを目標とする。
The objective of this class is to teach fundamental ideas and techniques related to qualitative survey methods, based on "Social Survey Method 2."
ライフストーリー・インタビューの実施、インタビュー・テクストの解釈、ライフストーリーの作成について、具体的な事例をまじえて解説する。あわせて、フィールドワークの方法について検討する。これをふまえて、ライフストーリー・インタビューとの関係で、日記や自分史のドキュメント分析、メディア言説の分析について検討し、質的調査法の基本的な考え方の理解を深める。
The course will perform life story interviews, interpret interview texts, and explain the creation of life stories, incorporating specific examples. It will also examine methods of field work. Based on this, the course will examine the analysis of diaries and personal history documents and the analysis of media discourse in relation to life stories and interviews, and will deepen understanding of basic concepts of qualitative survey methods.
1 | イントロダクション |
2 | ライフストーリー・インタビューをはじめる(1) 調査研究テーマはどのようにきまるか |
3 | ライフストーリー・インタビューをはじめる(2) 調査をはじめるにあたっての倫理的な問題 |
4 | ライフストーリー・インタビューをはじめる(3) 語り手の選択とリアリティのとらえかた |
5 | ライフストーリー・インタビューをおこなう(1) 語り手との出会い |
6 | ライフストーリー・インタビューをおこなう(2) 相互行為としてのインタビュー |
7 | インタビュー・テクストを解釈する(1) 口述記録から文字記録へ |
8 | インタビュー・テクストを解釈する(2) 社会的コンテクスト |
9 | インタビュー・テクストを解釈する(3) 語りのダイナミズム |
10 | ライフストーリーを書く(1) ライフストーリーを語るということ |
11 | ライフストーリーを書く(2) エスノグラフィーとしてのライフストーリー |
12 | ドキュメント分析(日記、自分史について) |
13 | 言説分析について |
14 | 総括 |
この授業では、実際にインタビューに取り組んでもらいます。
テーマ設定から始めますので初学者の履修も歓迎します。
授業内で3回程度の報告を行なってもらう予定です。
調査の進め方については適宜相談に応じます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、リアクションペーパー、授業内の報告、ディスカッションへの参加、最終プレゼンテーション(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高山真 | 『〈被爆者〉になる 変容する〈わたし〉のライフストーリー・インタビュー』 | せりか書房 | 2016 | 9784796703536 |
その他 (Others) | |||||
適宜資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桜井厚・小林多寿子編著 | 『ライフストーリー・インタビュー 質的研究入門』 | せりか書房 | 2005 | 4796702687 |
2 | 藤田結子・北村文編 | 『現代エスノグラフィー 新しいフィールドワークの理論と実践』 | 新曜社 | 2013 | 9784788513280 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する。 |
初回の授業までにテキストを入手すること。