日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Intercultural Communication
Course Code automatic registration
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC1510
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 学びの技法

【Course Objectives】

Students will master the logical thinking and information literacy that form the foundation of university-level study, and improve their abilities to communicate, receive and originate information, and solve problems.

【Course Contents】

The cooperative learning method will be used to help students acquire logical thinking skills, language skills and interpersonal skills as well as time management skills. Students will also improve their discussion and presentation skills, and will further their understanding of nonverbal communication. Instructors will explain in class how students should prepare for cooperative learning exercises, and students will follow those instructions and read assignment texts in advance of classes.
Class activities will consist of small groups of students participating in discussions and presentations. Instructors will also explain and lead exercises on how to write reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 図書館オリエンテーション/協同学習①-1(初見のテクスト)
3 協同学習①-1(初見のテクスト)/図書館オリエンテーション
4 協同学習①-2
5 協同学習②-1
6 協同学習②-2
レポートの書き方①:論理的な文章を書く
7 協同学習③-1
8 協同学習③-2
レポートの書き方②:適切に引用する
9 グループ発表①-1(グループでテーマを決め、発表準備)
10 グループ発表①-2(クラス内リハーサル)
11 グループ発表①-3
3グループ発表
12 グループ発表①-4
2グループ発表
13 レポートの書き方③:適切な問いを立て、論理的に構成する
14 ピア・レビュー 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。
また、初回ガイダンス時に、詳細な授業進行表を配布するので、常時参照すること。
自宅学習ノートを用意し、十分活用すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(20%)
協同学習フィードバック(20%)
自宅学習ノート(25%)
レポート(20%)
最終グループ発表(15%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大島弥生ほか 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 ひつじ書房 2014 9784894767096
その他 (Others)
Master of Writing(以下から各自でダウンロードする) http://www.rikkyo.ac.jp/aboutus/philosophy/activism/CDSHE/journal/leaflet/

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐渡島紗織・吉野亜矢子 『これから研究を書くひとのためのガイドブック』 ひつじ書房 2008
2 松本茂・河野哲也 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法』(第2版) 玉川大学出版部 2015

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】