日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
学びの技法 |
Students will further build on the skills they learned in Academic Skills A, refining their information literacy and logical thinking skills and mastering appropriate methods of originating discussion and producing presentations and reports.
Students continue to study logical thinking and methods of discussion, oral presentation and report writing under
the same cooperative learning format as the spring semester. Fall semester classes will focus in particular on the following three points:
(1) Preparation with assigned texts (properly understanding and forming a personal view of the content of the
texts)
(2) Discussion (furthering discussion by listening to other people’s views and logically communicating personal views)
(3) Investigating, considering, giving oral presentations and writing mini-reports on topics related to assignment
themes.
Students will discuss, create and complete oral presentations in groups. Students will write mini-reports on themes of their choice and evaluate and critique each other’s mini-reports to learn how to write reports and logical prose.
1 | ガイダンス 夏休み課題に関するディスカッション |
2 | 協同学習①-1 |
3 | 協同学習①-2(グループ発表) |
4 | 協同学習①-3 |
5 | レポートの書き方①、ピア・レビュー |
6 | 協同学習②-1 |
7 | 協同学習②-2(グループ発表) |
8 | 協同学習②-3 |
9 | レポートの書き方②、ピア・レビュー、最終発表グループ分け |
10 | プレゼンテーション・ワークショップ |
11 | 最終発表準備 |
12 | クラス発表会 |
13 | ピア・レビュー |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) 小レポート(10%) 課題図書レポート(10%) 協同学習(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
その他 (Others) | |||||
「基礎演習A」を参照。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
授業計画の詳細については, 初回に配付される講義内容を参照のこと。
「基礎演習A」で身につけた力をさらに伸ばし,情報リテラシー,論理的思考を磨き,さらに,議論, 発表,レポートなど,それぞれに適切な形で発信する方法を身につける。
Students will further build on the skills they learned in Academic Skills A, refining their information literacy and logical thinking skills and mastering appropriate methods of originating discussion and producing presentations and reports.
春学期の「協同学習」形式を継続し,論理的思考, 議論の方法,口頭発表およびレポート執筆の方法を引き続き学んでいく。秋学期は、とくに次の3点に重点をおいて授業をすすめていく。
1)課題テクストの予習(テクスト内容の正確な理解とそれに対する自分の意見の構築)
2)ディスカッション(他者の意見を聞き,自分の意見を論理的に述べ,議論を深める)
3)課題のテーマに関連するトピックについて調査,考察し,口頭発表,および小レポートをまとめる。
口頭発表は,グループで議論し共同で完成させる。各自が自分のテーマについて書く小レポートは,互いに評価・批評することで,レポートを書く方法,論理的な文の書き方について学んでいく。
Students continue to study logical thinking and methods of discussion, oral presentation and report writing under
the same cooperative learning format as the spring semester. Fall semester classes will focus in particular on the following three points:
(1) Preparation with assigned texts (properly understanding and forming a personal view of the content of the
texts)
(2) Discussion (furthering discussion by listening to other people’s views and logically communicating personal views)
(3) Investigating, considering, giving oral presentations and writing mini-reports on topics related to assignment
themes.
Students will discuss, create and complete oral presentations in groups. Students will write mini-reports on themes of their choice and evaluate and critique each other’s mini-reports to learn how to write reports and logical prose.
1 | ガイダンス 夏休み課題に関するディスカッション |
2 | 協同学習①-1 |
3 | 協同学習①-2(グループ発表) |
4 | 協同学習①-3 |
5 | レポートの書き方①、ピア・レビュー |
6 | 協同学習②-1 |
7 | 協同学習②-2(グループ発表) |
8 | 協同学習②-3 |
9 | レポートの書き方②、ピア・レビュー、最終発表グループ分け |
10 | プレゼンテーション・ワークショップ |
11 | 最終発表準備 |
12 | クラス発表会 |
13 | ピア・レビュー |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 授業参加度(40%) 小レポート(10%) 課題図書レポート(10%) 協同学習(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 大島弥生他 | 『ピアで学ぶ大学生の日本語表現[第2版]』 | ひつじ書房 | 2014 | 9784894767096 |
その他 (Others) | |||||
「基礎演習A」を参照。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で指示する。 |
授業計画の詳細については, 初回に配付される講義内容を参照のこと。