日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
備考参照/see notessee notes |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
1年次:自動登録 2年次以上:科目コード登録 |
The aim is for students to learn basic Chinese vocabulary and develop the ability to communicate at a level equivalent to HSK 1 by the end of the spring semester.
Starting with basic Chinese pronunciation, students will gradually learn basic grammar and vocabulary. Next, applied language practice will be carried out, using actual conversations and sentences, to cover some key grammatical points. In addition to using textbooks, handouts will be provided to improve vocabulary and language proficiency through information exchange, translation and essay writing activities. This course thus aims at consolidating students’ knowledge of basic Chinese and work toward acquiring the ability to actively express oneself by improving vocabulary and grammatical skill.
1 | 声調と母音 |
2 | 子音、鼻母音、軽声 |
3 | 声調変化、あいさつの言葉 |
4 | 動詞「是」、「吗」疑問文 |
5 | 動詞述語文、副詞「也」と「都」、選択疑問文 |
6 | 「呢」疑問文、指示代詞① |
7 | 疑問詞疑問文、助動詞「想」、時点① |
8 | 形容詞述語文、反復疑問文、「吧」 |
9 | 所有を表す動詞「有」、量詞、「几」と「多少」 |
10 | 文末の「了」、時点②、前置詞「在」 |
11 | 連動文、時点③、疑問詞「怎么」 |
12 | 指示代詞②、方位詞、存在を表す動詞「在」と「有」 |
13 | 動詞の後の「了」、動詞の重ね型、前置詞「给」 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉野元子・黄漢青 | 『大学生のための初級中国語24回』 | 白帝社 | 2019 | 9784863983687 |
その他 (Others) | |||||
2023.04.17付 テキスト変更(変更理由:誤記訂正) 【変更前】 出版年: 2018 ISBN: 9784863980686 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
・ペアワークを実施する。
・小テストや課題については授業内で随時フィードバックする。
春学期終了時には、HSK1級のレベルに相当する基礎的な中国語の語彙力と表現力を身につけることを目標とする。
The aim is for students to learn basic Chinese vocabulary and develop the ability to communicate at a level equivalent to HSK 1 by the end of the spring semester.
中国語の発音基礎から始め、段階的に基本的な文法や語彙を習得していく。文法の要点を確認しながら、実際の会話や文章への応用練習を行う。また、テキストに加えて、授業時に配布されるプリントを用い、置き換え・翻訳・作文などの練習を通じ、語彙の習得と熟練度を上げる。中国語の基礎を固め、語彙力と文法力の向上によって、能動的に表現できることを目指す。
Starting with basic Chinese pronunciation, students will gradually learn basic grammar and vocabulary. Next, applied language practice will be carried out, using actual conversations and sentences, to cover some key grammatical points. In addition to using textbooks, handouts will be provided to improve vocabulary and language proficiency through information exchange, translation and essay writing activities. This course thus aims at consolidating students’ knowledge of basic Chinese and work toward acquiring the ability to actively express oneself by improving vocabulary and grammatical skill.
1 | 声調と母音 |
2 | 子音、鼻母音、軽声 |
3 | 声調変化、あいさつの言葉 |
4 | 動詞「是」、「吗」疑問文 |
5 | 動詞述語文、副詞「也」と「都」、選択疑問文 |
6 | 「呢」疑問文、指示代詞① |
7 | 疑問詞疑問文、助動詞「想」、時点① |
8 | 形容詞述語文、反復疑問文、「吧」 |
9 | 所有を表す動詞「有」、量詞、「几」と「多少」 |
10 | 文末の「了」、時点②、前置詞「在」 |
11 | 連動文、時点③、疑問詞「怎么」 |
12 | 指示代詞②、方位詞、存在を表す動詞「在」と「有」 |
13 | 動詞の後の「了」、動詞の重ね型、前置詞「给」 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉野元子・黄漢青 | 『大学生のための初級中国語24回』 | 白帝社 | 2019 | 9784863983687 |
その他 (Others) | |||||
2023.04.17付 テキスト変更(変更理由:誤記訂正) 【変更前】 出版年: 2018 ISBN: 9784863980686 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
・ペアワークを実施する。
・小テストや課題については授業内で随時フィードバックする。