日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
備考参照/see notessee notes |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1623 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
1年次:自動登録 2年次以上:科目コード登録 |
This course continues the spring-semester focus on developing listening and speaking skills for Chinese language acquisition.
A continuation of the spring semester course CS1B in which students master the skills needed for simple conversation by studying dialogue from real conversations set in a variety of situations. Students will also undergo rigorous training on skills to correctly read Pinyin and accurately understand spoken Pinyin. Students will learn elementary grammar to boost both their listening and reading skills.
1 | 春学期の授業内容の復習 |
2 | 経験の「过」、動詞量補語、前置詞「跟」 |
3 | 時間量、時間量補語、前置詞「从」「到」「离」 |
4 | 助動詞「会」「能」、主述述語文 |
5 | 比較、「多」+形容詞 |
6 | 「是…的」構文、100以上の数 |
7 | 状態補語、二重目的語、「有点儿」 |
8 | 方向補語、進行の「在」、禁止 |
9 | 結果補語、処置文 |
10 | 受け身文、使役文 |
11 | 近い未来、「越来越~」 |
12 | 可能性の「会」、終助詞「吧」 |
13 | 願望・意思・必要・義務を表す助動詞 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉野元子・黄漢青 | 『大学生のための初級中国語24回』 | 白帝社 | 2019 | 9784863983687 |
その他 (Others) | |||||
2023.04.17付 テキスト変更(変更理由:誤記訂正) 【変更前】 出版年: 2018 ISBN: 9784863980686 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
・ペアワークを実施する。
・小テストや課題については随時授業内でフィードバックする。
秋学期終了時には、HSK2級のレベルに相当する語彙力と表現力を身につけることを目標とする。
This course continues the spring-semester focus on developing listening and speaking skills for Chinese language acquisition.
春学期のCS1Bに引き続き、中国語の文法や語彙をさらに身につけていく。文法の基本を踏まえ、さまざまな応用練習を重ねていく。春学期と同様に、授業時に配布されるプリントを活用し、総語彙数を増やしながら文章作成を行っていく。さらなる語彙力と文法力の向上によって、中国語で能動的に表現できることを目指し、中国語を用いた文化圏への興味と理解を深めるきっかけとしたい。
A continuation of the spring semester course CS1B in which students master the skills needed for simple conversation by studying dialogue from real conversations set in a variety of situations. Students will also undergo rigorous training on skills to correctly read Pinyin and accurately understand spoken Pinyin. Students will learn elementary grammar to boost both their listening and reading skills.
1 | 春学期の授業内容の復習 |
2 | 経験の「过」、動詞量補語、前置詞「跟」 |
3 | 時間量、時間量補語、前置詞「从」「到」「离」 |
4 | 助動詞「会」「能」、主述述語文 |
5 | 比較、「多」+形容詞 |
6 | 「是…的」構文、100以上の数 |
7 | 状態補語、二重目的語、「有点儿」 |
8 | 方向補語、進行の「在」、禁止 |
9 | 結果補語、処置文 |
10 | 受け身文、使役文 |
11 | 近い未来、「越来越~」 |
12 | 可能性の「会」、終助詞「吧」 |
13 | 願望・意思・必要・義務を表す助動詞 |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度や各種提出物(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 杉野元子・黄漢青 | 『大学生のための初級中国語24回』 | 白帝社 | 2019 | 9784863983687 |
その他 (Others) | |||||
2023.04.17付 テキスト変更(変更理由:誤記訂正) 【変更前】 出版年: 2018 ISBN: 9784863980686 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
・ペアワークを実施する。
・小テストや課題については随時授業内でフィードバックする。