日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
草の根で平和を創る人びと |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5・1101/Mon.5・1101 Mon.5・1101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
当科目は本学の新型コロナウイルス感染症感染拡大防止のための活動制限指針が制限レベル2もしくは3であっても学外授業は対面のみの開講となり、ミックス型対応はしないので注意すること |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM193 |
By visiting the massacre sites of the Great Kanto Earthquake, students will acquire an attitude of understanding the issues of international cooperation from the standpoint of the people concerned.
Rather than thinking of the issues of international cooperation as those of others overseas, students will understand them as the connection between the issues of Japan and those of overseas.
Based on the above understanding, students will acquire the perspective and practical skills to solve the issues of international cooperation through mutual cooperation, rather than solving them as one-sided support..
On September 1, 1923, an earthquake with a magnitude of 7.9 occurred with its epicenter in the northwestern part of Sagami Bay. It was the Great Kanto Earthquake. An estimated 6,000 Koreans and hundreds of Chinese were massacred after the quake, but there has been no official apology from the Japanese government, and 2023 marks the 100th anniversary. In this course, students will interview the citizens who have investigated the hidden massacre and mourned the victims, standing on the position that such an incident should never happen again.
In the second half of the course, students will visit people from overseas whose hometowns have been affected by armed conflicts. In this course, people who stand by the side of disadvantaged people as a result of armed conflict or violence and engage in activities to overcome divisions are called "grassroots peacemakers." Through onsite field studies, students will learn how their activities are building the foundations of peace at the grassroots.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
関東大震災における虐殺の現場を訪れることにより、国際協力の課題を当事者の立場に接近して理解する姿勢を身に付ける。
国際協力の課題を、海外の他者の課題として考えるのではなく、日本の課題と海外の課題のつながりとして理解する。
上記の理解にもとづき、国際協力の課題を一方的な支援として解決するのではなく、双方向に協力して解決する視座と実践力を身に付ける。
By visiting the massacre sites of the Great Kanto Earthquake, students will acquire an attitude of understanding the issues of international cooperation from the standpoint of the people concerned.
Rather than thinking of the issues of international cooperation as those of others overseas, students will understand them as the connection between the issues of Japan and those of overseas.
Based on the above understanding, students will acquire the perspective and practical skills to solve the issues of international cooperation through mutual cooperation, rather than solving them as one-sided support..
1923年、相模湾西北部を震源とするマグニチュード7.9の巨大地震が発生した。関東大震災である。関東大震災では、推定6000人もの朝鮮人および数百人の中国人が虐殺されたといわれているが、日本政府の公式な謝罪はなく、2023年に100年目を迎えようとしている。本科目では、虐殺が起こった現場を訪問し、二度とこのような事件を起こしてはならないと犠牲者を追悼してきた市民から話を聞く。
科目の後半には、海外の武力紛争地域の出身者で、日本で生活している人びとを訪ねる。日本国内で起こった虐殺と進まない政府レベルでの和解の問題に目を向けることを通じ、海外の武力紛争が他人事ではなく、日本と海外の課題が連続しているものとして理解する視点を培う。
本科目は、武力紛争や暴力により不利な立場に置かれた人びとの側に寄り添い、分断を乗り越える活動を行う人びとを「草の根で平和を創る人びと」と称する。彼/彼女らの活動現場を訪れることを通じて、当事者や当事者性を引き受けている人びとが抱えている困難な状況への理解を深める一方、活動が共感を呼び、草の根で平和の礎が築かれている様子を学ぶ。
On September 1, 1923, an earthquake with a magnitude of 7.9 occurred with its epicenter in the northwestern part of Sagami Bay. It was the Great Kanto Earthquake. An estimated 6,000 Koreans and hundreds of Chinese were massacred after the quake, but there has been no official apology from the Japanese government, and 2023 marks the 100th anniversary. In this course, students will interview the citizens who have investigated the hidden massacre and mourned the victims, standing on the position that such an incident should never happen again.
In the second half of the course, students will visit people from overseas whose hometowns have been affected by armed conflicts. In this course, people who stand by the side of disadvantaged people as a result of armed conflict or violence and engage in activities to overcome divisions are called "grassroots peacemakers." Through onsite field studies, students will learn how their activities are building the foundations of peace at the grassroots.
1 | 事前学習:導入、課題の提示 |
2 | 関東大震災と朝鮮人虐殺を考える |
3 | 虐殺の跡地を訪ねる(FS:東京都慰霊堂復興記念館<横網町公園> |
4 | 映画『隠された爪痕』視聴(予定) |
5 | 虐殺の跡地を訪ねる(FS:墨田区八広) |
6 | 虐殺の跡地を訪ねる(FS:千葉県八千代市) |
7 | 虐殺の跡地を訪ねる(FS:千葉県野田市) |
8 | ゲストとのディスカッション |
9 | 前半の振り返り |
10 | フィリピン南部の武力紛争と虐殺 |
11 | KAFIN(日本在住のフィリピン人女性の福祉と権利向上のためのNPO)を訪問(FS:埼玉県蕨市) |
12 | 最終報告に向けた振り返り・準備 |
13 | 最終報告 |
14 | 最終報告 |
フィールドでお世話になる方へのあいさつ、お礼、報告。
フィールドに出かける前に、関連する教科書を読んで、訪問の準備をすること。
その他については、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前学習への参加(25%) 現地実習(フィールドスタディ)への参加態度(50%) 事後学習(振り返り、最終報告)への参加(15%) 学習内容の報告(レポート)(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤直樹 | 『九月、東京の路上で』第6刷 | ころから | 2014 | 9784907239053 |
2 | 千葉県における関東大震災と朝鮮人犠牲者追悼・調査実行委員会 | 『いわれなく殺された人びと』 | 青木書店 | 1983 | 4250830241 |
3 | 辻野弥生 | 『福田村事件:関東大震災・知られざる悲劇』第5刷 | 崙書房 | 2015 | 9784845502066 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西崎 雅夫 | 『証言集 関東大震災の直後 朝鮮人と日本人』 | ちくま文庫 | 2018 | |
2 | 加藤直樹 | 『TRICK トリック 「朝鮮人虐殺」をなかったことにしたい人たち』 | ころから | 2019 | |
3 | 田中正敬・専修大学関東大震災研究会(編) | 『地域に学ぶ関東大震災:千葉県における朝鮮人虐殺 その解明・追悼はいかになされたか』 | 日本経済評論社 | 2012 | |
4 | 藤野裕子 | 『民衆暴力:一揆・暴動・虐殺の日本近代』 | 中公新書 | 2020 |
2023年度 国内フィールドスタディA(国際協力)募集要項「草の根で平和を創る人びと」によく目を通してください。
授業計画は変更になる可能性があります。