日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM533/DM533DM533 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2330 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
An introductory course to Communication Studies. At the end of the course students should be able to:
1. Understand and explain the historical development of Communication Studies as a distinct academic discipline as well as major sub-fields of Communication Studies.
2. Understand major theories, perspectives, and research methods in Communication Studies, and apply them to analyzing communication in everyday life.
3. Learn communication from various perspectives and become more responsible communicators.
First, students will learn the major types and functions of communication and the history and sub-fields of Communication Studies. Then, they will familiarize themselves with key concepts and basic principles in major sub-fields of Communication Studies primarily by reading chapters from introductory-level textbooks. This is a lecture course, but group activities and discussions will be incorporated into the course. Thus active student participation in class is both expected and required.
1 | 授業オリエンテーション、コミュニケーションの定義、コミュニケーションを研究する意義 |
2 | コミュニケーションの分類と機能 |
3 | コミュニケーションと教育(その1):コミュニケーション能力をめぐる議論を中心に |
4 | コミュニケーションと教育(その2):コミュニケーション教育と教育コミュニケーション |
5 | 対人コミュニケーション論(その1) |
6 | 対人コミュニケーション論(その2) |
7 | 説得コミュニケーション論(その1) |
8 | 説得コミュニケーション論(その2) |
9 | 異文化コミュニケーション論(その1) |
10 | 異文化コミュニケーション論(その2) |
11 | メディア・コミュニケーション論(その1) |
12 | メディア・コミュニケーション論(その2) |
13 | 組織コミュニケーション論(その1) |
14 | 組織コミュニケーション論(その2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポップクイズ 4回×5% =20%(20%) 中間テスト(20%) 授業参加(含む、提出課題)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席は単位修得の前提であり、評価の対象ではない。単位修得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 板場良久・池田理知子 | 『よくわかるコミュニケーション学』 | ミネルヴァ書房 | 2011 | 9784623059577 |
2 | Goodbye, A. K., & Shultz, K. | Introduction to Communication Studies: Translating Scholarship into Meaningful Practice | Kendall Hunt | 2013 | 9781465214058 |
3 | 池田理知子・塙幸枝 | 『グローバル社会における異文化コミュニケーション―身近な「異」から考える 』 | 三修社 | 2019 | 9784384059373 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |
コミュニケーション研究の入門コース。具体的な到達目標は以下の通り。
1)コミュニケーション学の歴史、隣接分野との共通点や相違点、主要領域を理解し、説明することができる。
2)コミュニケーション学における基礎的な理論や研究アプローチを理解し、身の回りのコミュニケーションの観察、分析に役立てることができる。
3)様々な側面からコミュニケーションを学ぶことで、より自覚的にコミュニケーションに向き合えるようになる。
An introductory course to Communication Studies. At the end of the course students should be able to:
1. Understand and explain the historical development of Communication Studies as a distinct academic discipline as well as major sub-fields of Communication Studies.
2. Understand major theories, perspectives, and research methods in Communication Studies, and apply them to analyzing communication in everyday life.
3. Learn communication from various perspectives and become more responsible communicators.
まずは、コミュニケーションの分類や機能、コミュニケーション学の歴史や主要領域など、コミュニケーション学の概要を紹介する。その後、コミュニケーション学における基礎的な文献を読みながら、各領域のアプローチについての理解を深めていく。講義形式の授業ではあるが、適宜ディスカッションや演習などを取り入れていくので、積極的な授業参加が求められる。
First, students will learn the major types and functions of communication and the history and sub-fields of Communication Studies. Then, they will familiarize themselves with key concepts and basic principles in major sub-fields of Communication Studies primarily by reading chapters from introductory-level textbooks. This is a lecture course, but group activities and discussions will be incorporated into the course. Thus active student participation in class is both expected and required.
1 | 授業オリエンテーション、コミュニケーションの定義、コミュニケーションを研究する意義 |
2 | コミュニケーションの分類と機能 |
3 | コミュニケーションと教育(その1):コミュニケーション能力をめぐる議論を中心に |
4 | コミュニケーションと教育(その2):コミュニケーション教育と教育コミュニケーション |
5 | 対人コミュニケーション論(その1) |
6 | 対人コミュニケーション論(その2) |
7 | 説得コミュニケーション論(その1) |
8 | 説得コミュニケーション論(その2) |
9 | 異文化コミュニケーション論(その1) |
10 | 異文化コミュニケーション論(その2) |
11 | メディア・コミュニケーション論(その1) |
12 | メディア・コミュニケーション論(その2) |
13 | 組織コミュニケーション論(その1) |
14 | 組織コミュニケーション論(その2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ポップクイズ 4回×5% =20%(20%) 中間テスト(20%) 授業参加(含む、提出課題)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席は単位修得の前提であり、評価の対象ではない。単位修得には75%以上の出席が必要。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 板場良久・池田理知子 | 『よくわかるコミュニケーション学』 | ミネルヴァ書房 | 2011 | 9784623059577 |
2 | Goodbye, A. K., & Shultz, K. | Introduction to Communication Studies: Translating Scholarship into Meaningful Practice | Kendall Hunt | 2013 | 9781465214058 |
3 | 池田理知子・塙幸枝 | 『グローバル社会における異文化コミュニケーション―身近な「異」から考える 』 | 三修社 | 2019 | 9784384059373 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜指示する。 |