日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
抽選登録/lottery registrationlottery registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
武力紛争と平和構築 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
定員:40名 |
・Students will be able to understand peacebuilding approaches from above and peacebuilding approaches to conflict areas.
・Students will be able to consider the issues of armed conflict and peacebuilding from the perspective of the people who live in them.
This course will introduce the examples of armed conflicts and peacebuilding and examine them in concrete terms. Students will learn the importance of considering perspectives of people and communities living in conflict affected areas. Through these activities, students will deepen their understanding of peacebuilding led from above by the international community, and peacebuilding approaches initiated from below by local communities and people.
1 | 導入 |
2 | 上からの平和構築、下からの平和構築とは何か① |
3 | 上からの平和構築、下からの平和構築とは何か② |
4 | 南スーダン:武力紛争の概要 |
5 | 南スーダン:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
6 | 南スーダン:上からの平和構築、下からの平和構築 |
7 | 振り返り |
8 | フィリピン南部:武力紛争の概要 |
9 | フィリピン南部:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
10 | フィリピン南部:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
11 | フィリピン南部:上からの平和構築、下からの平和構築 |
12 | 関東大震災後の虐殺① |
13 | 関東大震災後の虐殺② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で適宜伝えます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加態度(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 栗本英世 | 「紛争解決と和解への潜在力の諸相」遠藤貢(編)『武力紛争を越える:せめぎ合う制度と戦略のなかで』pp79-111 | 京都大学出版会 | 2016 | 9784814000067 |
2 | 栗本英世 | 『民族紛争を生きる人びと』 | 世界思想社 | 1996 | 4790705935 |
3 | 篠田英朗 | 『平和構築入門』 | ちくま新書 | 2013 | 9784480067418 |
4 | 加藤直樹 | 『九月東京の路上で』 | ころから | 2017 | 9784907239053 |
5 | 石井正子 | 『女性が語るフィリピンのムスリム社会:紛争・開発・社会的変容』 | 明石書店 | 2002 | 4750315427 |
その他 (Others) | |||||
そのほか、授業時に適宜紹介します。 |
授業内容は一部変更する可能性があります。
授業は参加型で行いますので、欠席すると他の履修者に迷惑がかかります。
授業には、やむを得ない場合を除き、毎回出席してください。
抽選授業ですので、やむを得ない場合を除き、途中で履修を中止することは避けてください。
・紛争影響地域に対する上からの平和構築のアプローチと下からの平和構築のアプローチについて理解できるようになる。
・武力紛争や平和構築の課題を、それを生きる人びとの視点から考察できるようになる。
・Students will be able to understand peacebuilding approaches from above and peacebuilding approaches to conflict areas.
・Students will be able to consider the issues of armed conflict and peacebuilding from the perspective of the people who live in them.
本講義では、武力紛争と平和構築の事例を紹介し、具体的に考察します。考察にあたっては、武力 紛争を生きる人びとや地域社会の視点を学ぶことが重要であることを学びます。これらを通じて、国際社会等が主導する上からの平和構築、地域社会や市民社会が主導する下からの平和構築のアプローチについての理解を深めます。授業は、参加型で行います。
This course will introduce the examples of armed conflicts and peacebuilding and examine them in concrete terms. Students will learn the importance of considering perspectives of people and communities living in conflict affected areas. Through these activities, students will deepen their understanding of peacebuilding led from above by the international community, and peacebuilding approaches initiated from below by local communities and people.
1 | 導入 |
2 | 上からの平和構築、下からの平和構築とは何か① |
3 | 上からの平和構築、下からの平和構築とは何か② |
4 | 南スーダン:武力紛争の概要 |
5 | 南スーダン:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
6 | 南スーダン:上からの平和構築、下からの平和構築 |
7 | 振り返り |
8 | フィリピン南部:武力紛争の概要 |
9 | フィリピン南部:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
10 | フィリピン南部:ワークショップで学ぶ武力紛争を生きる人びとの視点 |
11 | フィリピン南部:上からの平和構築、下からの平和構築 |
12 | 関東大震災後の虐殺① |
13 | 関東大震災後の虐殺② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で適宜伝えます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業参加態度(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 栗本英世 | 「紛争解決と和解への潜在力の諸相」遠藤貢(編)『武力紛争を越える:せめぎ合う制度と戦略のなかで』pp79-111 | 京都大学出版会 | 2016 | 9784814000067 |
2 | 栗本英世 | 『民族紛争を生きる人びと』 | 世界思想社 | 1996 | 4790705935 |
3 | 篠田英朗 | 『平和構築入門』 | ちくま新書 | 2013 | 9784480067418 |
4 | 加藤直樹 | 『九月東京の路上で』 | ころから | 2017 | 9784907239053 |
5 | 石井正子 | 『女性が語るフィリピンのムスリム社会:紛争・開発・社会的変容』 | 明石書店 | 2002 | 4750315427 |
その他 (Others) | |||||
そのほか、授業時に適宜紹介します。 |
授業内容は一部変更する可能性があります。
授業は参加型で行いますので、欠席すると他の履修者に迷惑がかかります。
授業には、やむを得ない場合を除き、毎回出席してください。
抽選授業ですので、やむを得ない場合を除き、途中で履修を中止することは避けてください。