日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM604/DM604DM604 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to develop the competence to analyze a variety of sociocultural phenomena in modernity and beyond, on the basis of the semiotic framework.
The course starts with introducing the semiotic framework and moves to analyze a variety of sociocultural phenomena, such as the body, cosmology, time, space, city, number, color, dynastic empire, medicine, agriculture, kinship, animal, edibility, dwelling house, and so on, on the basis of the semiotic notion of “iconicity.” Then, the course explores an aspect of contemporary socioculture by appealing to sociologist Pierre Bourdieu’s notions of “symbolic capital,” “field,” “habitus,” etc., reconceptualized in terms of the semiotic framework introduced in this course.
1 | 記号の3タイプ:類像(icon)、指標(index)、象徴(symbol) |
2 | 類像性とコスモロジー(1):ミクロコズム・身体とマクロコズム・宇宙 |
3 | 類像性とコスモロジー(2): 都市、数、色、王朝、陰陽五行説など |
4 | 類像性と病・医の文化範疇 |
5 | 類像性と農の文化範疇:インド |
6 | 類像性と中世西欧スコラの宇宙論 |
7 | 類像性と中世西欧のコズモグラフィー |
8 | 類像性と中世・近世日本の宇宙論 |
9 | 構造主義の文化人類学(1):旧蘭領東インド |
10 | 構造主義の文化人類学(2):タイ |
11 | 構造主義の文化人類学(3):親族、居住・空間、動物 |
12 | 現代社会の記号論(1):文化資本と類像性 |
13 | 現代社会の記号論(2):ハビトゥスと現代社会文化 |
14 | 現代社会の記号論(3):フィールドと現代社会文化の編成 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教室およびBlackboardなどで配付 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小山亘 | 『記号の系譜』 | 三元社 | 2008 | 9784883032198 |
2 | 池上嘉彦 | 『自然と文化の記号論』 | 放送大学教育振興会 | 2002 |
記号論の枠組に基づき、現代社会文化、及びその他の様々な社会文化の多様な現象を分析する能力を身につける。
The aim of this course is to develop the competence to analyze a variety of sociocultural phenomena in modernity and beyond, on the basis of the semiotic framework.
まず記号論の枠組を概観した後、特に類像(icon)という記号論の概念に依拠して、様々な社会文化の多様な現象(身体、宇宙、時間、地理・空間、都市、数、色、王朝、病・医、農、学知、宗教、親族、動物、食、住居など)を分析する。続いて、同じく記号論の枠組に基づきながら、特に社会学者ブルデューの提示した諸概念(象徴資本、フィールド、ハビトゥスなど)を参照し、現代社会の文化様態の一端を考察する。
The course starts with introducing the semiotic framework and moves to analyze a variety of sociocultural phenomena, such as the body, cosmology, time, space, city, number, color, dynastic empire, medicine, agriculture, kinship, animal, edibility, dwelling house, and so on, on the basis of the semiotic notion of “iconicity.” Then, the course explores an aspect of contemporary socioculture by appealing to sociologist Pierre Bourdieu’s notions of “symbolic capital,” “field,” “habitus,” etc., reconceptualized in terms of the semiotic framework introduced in this course.
1 | 記号の3タイプ:類像(icon)、指標(index)、象徴(symbol) |
2 | 類像性とコスモロジー(1):ミクロコズム・身体とマクロコズム・宇宙 |
3 | 類像性とコスモロジー(2): 都市、数、色、王朝、陰陽五行説など |
4 | 類像性と病・医の文化範疇 |
5 | 類像性と農の文化範疇:インド |
6 | 類像性と中世西欧スコラの宇宙論 |
7 | 類像性と中世西欧のコズモグラフィー |
8 | 類像性と中世・近世日本の宇宙論 |
9 | 構造主義の文化人類学(1):旧蘭領東インド |
10 | 構造主義の文化人類学(2):タイ |
11 | 構造主義の文化人類学(3):親族、居住・空間、動物 |
12 | 現代社会の記号論(1):文化資本と類像性 |
13 | 現代社会の記号論(2):ハビトゥスと現代社会文化 |
14 | 現代社会の記号論(3):フィールドと現代社会文化の編成 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習については毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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教室およびBlackboardなどで配付 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小山亘 | 『記号の系譜』 | 三元社 | 2008 | 9784883032198 |
2 | 池上嘉彦 | 『自然と文化の記号論』 | 放送大学教育振興会 | 2002 |