日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM605/DM605DM605 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「東」と「西」:美術・視覚メディア・文学に見る自己性と他者性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・8304/Tue.2・8304 Tue.2・8304 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM605 |
Through the key words and concepts of the "East" and the "West", this course aims to introduce and familiarize students to visual or literary representations of the Selfness and the Otherness through a number of case studies..
We will analyze how different entities such as the West and the East, Christian and Jewish, women and men, adult and children, or people belonging to different ethnic, cultural or historical backgrounds were not only depicted per se in the visual media, but also represented positively or negatively, when seen through the notion of the Self and the Other. Students will also write short essays about given cases.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「東」と「西」をキーワードとして、美術を中心とする視覚的な表現や文学表現に見られる自己と他者について、さまざまな作例や事例を通じて多角的な理解を深め、自ら分析や考察を行えるようになる。
Through the key words and concepts of the "East" and the "West", this course aims to introduce and familiarize students to visual or literary representations of the Selfness and the Otherness through a number of case studies..
東方と西方、キリスト教徒とユダヤ教徒、男性と女性、成人と子供、あるいは異なる地域や時代の人々などが、事実として異なった外観、風習、文化を持つものとして描かれるだけでなく、「われわれ」か「よそ者」かというフィルターを通していかに肯定的・否定的に描かれてきたのかを、美術作品、ポスター、写真などの事例を取り上げて分析する。また、事例を提示して、学生が自己性と他者性について考察も行う。
We will analyze how different entities such as the West and the East, Christian and Jewish, women and men, adult and children, or people belonging to different ethnic, cultural or historical backgrounds were not only depicted per se in the visual media, but also represented positively or negatively, when seen through the notion of the Self and the Other. Students will also write short essays about given cases.
1 | ガイダンス:「自己」・「他者」とは?「東」・「西」とは? 授業の思考の枠組みについて |
2 | キリスト教的視覚文化の枠組みについて:「最後の審判」を例として |
3 | 自己性と他者性の教会とは:古代ギリシャは「西」なのか? |
4 | キリスト教的世界観と他者性:旧約聖書、十字軍、見知らぬ世界への「驚嘆」 |
5 | 小エッセイ |
6 | ジェンダー論的「自己性」と「他者性」:宮廷風恋愛 |
7 | 行動する女と女性恐怖:ユディトとサロメ |
8 | まなざしとジェンダー:裸体像の諸相 |
9 | 小エッセイ |
10 | 東と西①:美術に見る異文化交流 オスマン・トルコと西洋 |
11 | 東と西②:美術に見る異文化交流 オリエンタリズム |
12 | 東と西③:美術に見る異文化交流 中国と西洋 |
13 | 東と西④:美術に見る異文化交流 日本と西洋 |
14 | 総括 |
授業時に2回の小エッセイを予定している。既習のキーワードや概念の応用を求めるので、しかるべく準備をすること。また、毎回の授業後、関連トピックを課題としてコメントペーパーを書いてもらう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小エッセイ(30%) リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に取り上げる作例・事例に関連して、随時参考文献を紹介する予定である。 |