日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
抽選登録/lottery registrationlottery registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メンデルスゾーンのオラトリオ《パウロ》と《エリヤ》 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) 定員:30名 当科目は本学の新型コロナウイルス感染症感染拡大防止のための活動制限指針が制限レベル2もしくは3であっても対面授業のみの開講となり、ミックス型対応はしないので注意すること。 |
In this course, students will learn to engage with texts on aesthetics, seek and peruse relevant literature on their own, and write reports that articulate their thoughts on the subject.
Lectures for this course will be primarily based on reading material (second half of the text mentioned below) combined with examples of musical pieces (Mendelssohn’s Oratorios "Paulus" and "Elias"). This course will take a scholarly approach to music and students should be aware that it is not a music appreciation course. Students should also have a basic knowledge of music and music history, be actively interested in music and demonstrate a desire to learn more.
1 | オラトリオとは(演奏場所、演奏者、演奏目的、題材、歌詞、編成、規模) |
2 | 《パウロ》におけるコラール(ルター派会衆歌)使用の問題 |
3 | 《パウロ》におけるイエスの表象 |
4 | 《パウロ》における暴動と死の描写 |
5 | 《パウロ》におけるユダヤ人、異邦人、キリスト教徒 |
6 | 《エリヤ》におけるカタストロフの描写 |
7 | 《エリヤ》における唯一神ヤハウェと豊穣神バアル |
8 | 《エリヤ》における天使の表象 |
9 | 《エリヤ》における英雄像 |
10 | ユダヤ出自のプロテスタント教徒メンデルスゾーンとオラトリオの題材選択 |
11 | バッハ作品との類似(ドイツ・プロテスタント音楽の伝統の創出と継承) |
12 | オラトリオとオペラ(市民的音楽生活における聖と俗の混淆) |
13 | 英国におけるメンデルスゾーンのオラトリオの受容 |
14 | 芸術と人生の同一視(音楽家の神格化と作品解釈) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには3/4以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 星野宏美 | 『メンデルスゾーンの宗教音楽 バッハ復活からオラトリオ《パウロ》と《エリヤ》へ』 | 教文館 | 2022 | 9784764261617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
テキストを用意して授業に臨むこと。
専門書の記述を理解し、関連文献を自ら探索、読破した上で、最終的に自らの考えをレポートにまとめる。
In this course, students will learn to engage with texts on aesthetics, seek and peruse relevant literature on their own, and write reports that articulate their thoughts on the subject.
下記テキストの後半の講読を核にした講義。新約聖書および旧約聖書を題材としたメンデルスゾーンのオラトリオ《パウロ》と《エリヤ》に焦点をあて、歌詞と音楽の分析を交えて論じる。履修者が自らの経験や問題意識と結びつけて作品や演奏のあり方を把握し、音楽について独自の考えを美学的、学術的に深めるよう促す。音楽への学問的アプローチであり、いわゆる音楽鑑賞ではない点に留意してほしい。音楽と音楽史の基礎知識を前提とするので、積極的な関心と意欲が必須。
Lectures for this course will be primarily based on reading material (second half of the text mentioned below) combined with examples of musical pieces (Mendelssohn’s Oratorios "Paulus" and "Elias"). This course will take a scholarly approach to music and students should be aware that it is not a music appreciation course. Students should also have a basic knowledge of music and music history, be actively interested in music and demonstrate a desire to learn more.
1 | オラトリオとは(演奏場所、演奏者、演奏目的、題材、歌詞、編成、規模) |
2 | 《パウロ》におけるコラール(ルター派会衆歌)使用の問題 |
3 | 《パウロ》におけるイエスの表象 |
4 | 《パウロ》における暴動と死の描写 |
5 | 《パウロ》におけるユダヤ人、異邦人、キリスト教徒 |
6 | 《エリヤ》におけるカタストロフの描写 |
7 | 《エリヤ》における唯一神ヤハウェと豊穣神バアル |
8 | 《エリヤ》における天使の表象 |
9 | 《エリヤ》における英雄像 |
10 | ユダヤ出自のプロテスタント教徒メンデルスゾーンとオラトリオの題材選択 |
11 | バッハ作品との類似(ドイツ・プロテスタント音楽の伝統の創出と継承) |
12 | オラトリオとオペラ(市民的音楽生活における聖と俗の混淆) |
13 | 英国におけるメンデルスゾーンのオラトリオの受容 |
14 | 芸術と人生の同一視(音楽家の神格化と作品解釈) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
図書館所蔵の音楽事典類、AVコーナーの資料等を活用されたい。授業中に随時、具体的な活用法を紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
単位修得のためには3/4以上の出席が必要。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 星野宏美 | 『メンデルスゾーンの宗教音楽 バッハ復活からオラトリオ《パウロ》と《エリヤ》へ』 | 教文館 | 2022 | 9784764261617 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
テキストを用意して授業に臨むこと。