日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Intercultural Communication
Course Code DM639
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3440
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

The goal for this course is for students to learn basic knowledge in scholarly fields related to globalization and language issues, and master the core skills for applying this knowledge to analysis of specific events.

【Course Contents】

What is globalization? What (and who) is behind it? What is the ideology that drives globalization? How does it manifest itself in national and regional language policy? How does that policy affect (or force changes to) individual languages? This course will introduce problems of this nature as well as specific examples of them, and students will diachronically, synchronically and introspectively observe the depth and true nature of issues related to globalization and language, then put their observations into practice academically.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:カリキュラム上の位置付け・講義内容の説明
2 グローバリゼーションとはなにか
3 世界システム論
4 現代のグローバル化を推進するイデオロギー
5 グローバル化と言語政策:ヨーロッパ
6 グローバル化と言語政策:日本
7 グローバル化する世界の中の言語(1):国境、移動民
8 グローバル化する世界の中の言語(2):メディア
9 スタンダライゼイションあるいは境界の内在化
10 不可視なものの可視化
11 事象分析:授業内課題の作成 (1)
12 事象分析:授業内課題の作成 (2)
13 事象分析:授業内課題の作成・提出
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

各回の最後に次回のための準備学習を指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(60%)
授業内課題(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 伊豫谷登士翁 『グローバリゼーションとは何か―液状化する世界を読み解く』 平凡社新書 2002
2 ウォーラーステイン(イマニュエル) 『入門 世界システム分析』 藤原書店 2006
3 Council of Europe Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment Council of Europe 2001
その他 (Others)
授業中に配付するプリントあるいはメイルの添付ファイルなどによって随時補足する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

やむを得ず休講となった場合,内容を繰り下げて補講日に補講をおこなうか,それに代わる課題を出す。
学生の報告あるいは提出物について,口頭あるいは筆記によってコメントする。
学期期間中に、新型コロナウイルスの感染拡大などによって開講形態を変更せざるを得ない場合は、大学の指示に従ったうえで、速やかに周知する。

【注意事項 / Notice】