日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM639/DM639DM639 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The goal for this course is for students to learn basic knowledge in scholarly fields related to globalization and language issues, and master the core skills for applying this knowledge to analysis of specific events.
What is globalization? What (and who) is behind it? What is the ideology that drives globalization? How does it manifest itself in national and regional language policy? How does that policy affect (or force changes to) individual languages? This course will introduce problems of this nature as well as specific examples of them, and students will diachronically, synchronically and introspectively observe the depth and true nature of issues related to globalization and language, then put their observations into practice academically.
1 | イントロダクション:カリキュラム上の位置付け・講義内容の説明 |
2 | グローバリゼーションとはなにか |
3 | 世界システム論 |
4 | 現代のグローバル化を推進するイデオロギー |
5 | グローバル化と言語政策:ヨーロッパ |
6 | グローバル化と言語政策:日本 |
7 | グローバル化する世界の中の言語(1):国境、移動民 |
8 | グローバル化する世界の中の言語(2):メディア |
9 | スタンダライゼイションあるいは境界の内在化 |
10 | 不可視なものの可視化 |
11 | 事象分析:授業内課題の作成 (1) |
12 | 事象分析:授業内課題の作成 (2) |
13 | 事象分析:授業内課題の作成・提出 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の最後に次回のための準備学習を指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(60%) 授業内課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊豫谷登士翁 | 『グローバリゼーションとは何か―液状化する世界を読み解く』 | 平凡社新書 | 2002 | |
2 | ウォーラーステイン(イマニュエル) | 『入門 世界システム分析』 | 藤原書店 | 2006 | |
3 | Council of Europe | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment | Council of Europe | 2001 | |
その他 (Others) | |||||
授業中に配付するプリントあるいはメイルの添付ファイルなどによって随時補足する。 |
やむを得ず休講となった場合,内容を繰り下げて補講日に補講をおこなうか,それに代わる課題を出す。
学生の報告あるいは提出物について,口頭あるいは筆記によってコメントする。
学期期間中に、新型コロナウイルスの感染拡大などによって開講形態を変更せざるを得ない場合は、大学の指示に従ったうえで、速やかに周知する。
グローバル化と言語の問題に関わる学問分野の基礎知識を習得し,習得した知識を具体的な事象分析に応用できる基盤的能力を身につける。
The goal for this course is for students to learn basic knowledge in scholarly fields related to globalization and language issues, and master the core skills for applying this knowledge to analysis of specific events.
グローバリゼーションとはなにか。なに(あるいは誰)がそれを主導しているのか。グローバル化を推進するイデオロギーとはなにか。それは国あるいは地域の言語政策にどのように現れているのか。そしてそれによってそれぞれの言語はどのような影響を受けて(あるいは変化を強いられて)いるのか。そのような問題を提起し,具体的な事例を取り上げながら,グローバル化と言語に関わる問題の深層/真相を通時的・共時的・内省的に考察し,その考察を学術的に実践する。
What is globalization? What (and who) is behind it? What is the ideology that drives globalization? How does it manifest itself in national and regional language policy? How does that policy affect (or force changes to) individual languages? This course will introduce problems of this nature as well as specific examples of them, and students will diachronically, synchronically and introspectively observe the depth and true nature of issues related to globalization and language, then put their observations into practice academically.
1 | イントロダクション:カリキュラム上の位置付け・講義内容の説明 |
2 | グローバリゼーションとはなにか |
3 | 世界システム論 |
4 | 現代のグローバル化を推進するイデオロギー |
5 | グローバル化と言語政策:ヨーロッパ |
6 | グローバル化と言語政策:日本 |
7 | グローバル化する世界の中の言語(1):国境、移動民 |
8 | グローバル化する世界の中の言語(2):メディア |
9 | スタンダライゼイションあるいは境界の内在化 |
10 | 不可視なものの可視化 |
11 | 事象分析:授業内課題の作成 (1) |
12 | 事象分析:授業内課題の作成 (2) |
13 | 事象分析:授業内課題の作成・提出 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の最後に次回のための準備学習を指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(60%) 授業内課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊豫谷登士翁 | 『グローバリゼーションとは何か―液状化する世界を読み解く』 | 平凡社新書 | 2002 | |
2 | ウォーラーステイン(イマニュエル) | 『入門 世界システム分析』 | 藤原書店 | 2006 | |
3 | Council of Europe | Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment | Council of Europe | 2001 | |
その他 (Others) | |||||
授業中に配付するプリントあるいはメイルの添付ファイルなどによって随時補足する。 |
やむを得ず休講となった場合,内容を繰り下げて補講日に補講をおこなうか,それに代わる課題を出す。
学生の報告あるいは提出物について,口頭あるいは筆記によってコメントする。
学期期間中に、新型コロナウイルスの感染拡大などによって開講形態を変更せざるを得ない場合は、大学の指示に従ったうえで、速やかに周知する。