日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Intercultural Communication
Course Code DM640
Theme・Subtitle
Class Format Face-to-face (partially online)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3340
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

An introductory course to persuasion research/rhetorical studies. The goal of this course is to teach students basic theories and approaches necessary for studying persuasion and to help them better understand persuasion in everyday life. It also aims to equip them with tools to analyze persuasion critically and practice it responsibly.

【Course Contents】

In this course, we will view persuasion as a communicative act that influences our perception, thoughts and behavior, and study it from both theoretical and empirical perspectives. In the first half of the course, students will learn major social scientific approaches to study persuasion. In the second half, we will focus on a critical approach to investigate the relationships between persuasion and such social constructs as race, gender, sexuality and class.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業オリエンテーション
2 説得コミュニケーションの特徴
3 説得の3手段:言語的、非言語的、視覚的説得
4 説得の実証主義的アプローチと批判的アプローチ
5 実証主義的アプローチ(その1):話し手の信頼性(エトス)に基づく説得
6 実証主義的アプローチ(その2):感情(パトス)に訴える説得
7 実証主義的アプローチ(その3):論証(ロゴス)に基づく説得
8 実証主義的アプローチ(その4):物語説得
9 批判的アプローチ(その1):選挙キャンペーン
10 批判的アプローチ(その2):政党広告
11 批判的アプローチ(その3):説得とCM/広告
12 批判的アプローチ(その4):説得とニュース
13 批判的アプローチ(その5):説得とジェンダー
14 批判的アプローチ(その6):SNS時代の説得と情動(affect)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
最終レポートプロポーザル(10%)
説得事例報告1(15%)
説得事例報告2(15%)
授業参加(含む、授業内課題)(30%)
備考 (Notes)
出席は単位修得の前提であり、評価の対象ではないことに注意。単位修得には75%以上の出席が必要。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
初回の授業で指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Borchers, T. A. Persuasion in the Media Age (3rd ed.) Waveland Press 2012 9781577668268
その他 (Others)
授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

全授業回のうち3回をオンライン実施(実施回についてはCanvas LMSで指示する)。

【注意事項 / Notice】