日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・9204/Mon.2・9204 Mon.2・9204 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM751 |
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
This seminar deals with fields of study including bilingual language development and language use as well as characteristics of cognitive, psychological and learning aspects. In the first half, students will read and pay attention to the theoretical framework and structure of previous research on their chosen themes, and finalize details regarding research methods. In the second half, students will fine-tune their research plans after conducting pilot studies, and prepare to write their theses, then write a draft of the section on the previous research they investigated.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
自ら設定したテーマについて研究計画を立て,先行研究の調査やデータの収集・整理など,卒業研究の成果物の作成をすすめていく。
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
この演習では,バイリンガルの言語発達と言語使用ならびに認知・心理・学習面の特徴等の研究領域について扱う。前半では、各自のテーマに即した先行研究を、理論的枠組みと構成を意識しながら読み、続いて研究方法について詳細を詰めていく。後半はパイロットスタデイを実施した上で研究計画を調整し、論文執筆の準備を整えた上で、各自先行研究の章のドラフトを書き上げる。
This seminar deals with fields of study including bilingual language development and language use as well as characteristics of cognitive, psychological and learning aspects. In the first half, students will read and pay attention to the theoretical framework and structure of previous research on their chosen themes, and finalize details regarding research methods. In the second half, students will fine-tune their research plans after conducting pilot studies, and prepare to write their theses, then write a draft of the section on the previous research they investigated.
1 | ガイダンス、論文の構成 |
2 | 研究計画書確認 |
3 | バイリンガルの言語習得 ・ 先行研究の構成(1) |
4 | バイリンガルの言語使用 ・ 先行研究の構成(2) |
5 | バイリンガルの言語選択 ・ 先行研究の構成(3) |
6 | バイリンガルの言語と認知 ・ 研究方法(1) |
7 | バイリンガル教育 ・ 研究方法(2) |
8 | バイリンガルとアイデンティティ ・ 研究方法(3) |
9 | 進捗報告(予備調査1) |
10 | 進捗報告(予備調査2) |
11 | 進捗報告(予備調査3) |
12 | 先行研究、研究方法アウトライン(1) |
13 | 先行研究、研究方法アウトライン(2) |
14 | 先行研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加(20%) 発表(20%) 中間課題(30%) 期末課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜紹介する。 |
授業計画の詳細については, 初回に配布されるシラバスを参照のこと。