日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・9202/Mon.2・9202 Mon.2・9202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM752 |
Students relate their interests to academic debates of cultural anthropology today, choose a topic and practice research and analysis.
Students read Janet Carsten's *After Kinship* (2004) about kinship, house, gender, reproductive technology, substances and body, deepen their academic interests. Write reports and practice academic writing techniques.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、文献講読とディスカッションを通じて現代文化人類学の研究潮流を知り、学生個人の問題関心をその中に位置付ける。その上で卒業研究のテーマを設定し、実際に調査と分析を行う。
Students relate their interests to academic debates of cultural anthropology today, choose a topic and practice research and analysis.
親族、家、ジェンダー、生殖医療、サブスタンス、身体に関するJanet Carstenの著作 *After Kinship* を講読しながら自身の関心を深める。一章ごとに読み進め、関連分野に関するレポートを執筆する。その中でアカデミック・ライティングの方法を確認し、卒業論文のためのデータ分析に役立てる。
Students read Janet Carsten's *After Kinship* (2004) about kinship, house, gender, reproductive technology, substances and body, deepen their academic interests. Write reports and practice academic writing techniques.
1 | 概要説明 |
2 | 講読 Chapter 1. Introduction: After Kinship? 前半 |
3 | 講読 Chapter 1. Introduction: After Kinship? 後半 |
4 | 講読 Chapter 2. Houses of Memory and Kinship |
5 | 講読 Chapter 3. Gender, Bodies, and Kinship |
6 | 講読 Chapter 4. The Person |
7 | Kinshipを扱う中間レポートのピアレビュー |
8 | 講読 Chapter 5. Uses and Abuses of Substance |
9 | 講読 Chapter 6. Families into Nation: The Power of Metaphor and the Transformation of Kinship 前半 |
10 | 講読 Chapter 6. Families into Nation: The Power of Metaphor and the Transformation of Kinship 後半 |
11 | 講読 Chapter 7. Assisted Reproduction |
12 | 講読 Chapter 8. Conclusion |
13 | 任意のSubstanceを扱うグループ発表 |
14 | 最終レポートのピアエディティング |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
親族、家、ジェンダー、生殖医療、サブスタンス、身体に関するJanet Carstenの著作 *After Kinship* の講読を行う。代表一名がレジュメを作成し、他の全ての受講者は毎回該当部分を講読しコメントする。わからない部分を飛ばし読みするのではなくわかるまで読み込み調べる貪欲さを大切にしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 出席と毎回の授業でのコメント(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Janet Carsten | After Kinship | Cambridge | 2004 | 00035491 |
その他 (Others) | |||||
授業中に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に紹介する。 |