日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
Students will learn methods for systematically and critically analyzing communication in society within the framework of persuasion research/rhetorical studies. In addition, students will determine their research topics, research questions and analytical methods; review relevant literature; gather texts for analysis and conduct a preliminary analysis; and undertake other tasks necessary for completing a senior thesis on time.
1 | 授業オリエンテーション、批判的分析の4要素 |
2 | 卒業研究テーマ、リサーチクエッションの決定 |
3 | 説得コミュニケーションの分析手法(その1) |
4 | 説得コミュニケーションの分析手法(その2) |
5 | 説得コミュニケーションの分析手法(その3) |
6 | 卒業研究の概要および章立ての決定 |
7 | 卒業研究題目届(リサーチプロポーザル)の提出 |
8 | 説得コミュニケーションの分析手法(その4) |
9 | 説得コミュニケーションの分析手法(その5) |
10 | 先行研究の調べ方とまとめ方 |
11 | 序章の提出、修正 |
12 | 先行研究リストの提出 |
13 | 文献解題の提出 |
14 | 夏休み中の研究計画書執筆、今学期のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
卒業研究リサーチプロポーザル(10%) 先行文献リスト(20%) 文献解題(annotated bibliography)(10%) 卒業研究プロジェクト(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、授業中に紹介する。 |
自ら設定したテーマについて研究計画を立て、先行研究の調査やデータの収集・整理など、卒業研究の成果物の作成をすすめていく。
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
説得コミュニケーション論(レトリック研究)という枠組みで、社会におけるコミュニケーション行為・現象を体系的かつ批判的に考察するための手法を学んでいく。また、1)研究テーマ、リサーチクエッション、分析手法の決定、2)先行研究のまとめ、3)分析テクストの収集および予備的分析など、卒業研究の調査・執筆を継続的に進めていく。
Students will learn methods for systematically and critically analyzing communication in society within the framework of persuasion research/rhetorical studies. In addition, students will determine their research topics, research questions and analytical methods; review relevant literature; gather texts for analysis and conduct a preliminary analysis; and undertake other tasks necessary for completing a senior thesis on time.
1 | 授業オリエンテーション、批判的分析の4要素 |
2 | 卒業研究テーマ、リサーチクエッションの決定 |
3 | 説得コミュニケーションの分析手法(その1) |
4 | 説得コミュニケーションの分析手法(その2) |
5 | 説得コミュニケーションの分析手法(その3) |
6 | 卒業研究の概要および章立ての決定 |
7 | 卒業研究題目届(リサーチプロポーザル)の提出 |
8 | 説得コミュニケーションの分析手法(その4) |
9 | 説得コミュニケーションの分析手法(その5) |
10 | 先行研究の調べ方とまとめ方 |
11 | 序章の提出、修正 |
12 | 先行研究リストの提出 |
13 | 文献解題の提出 |
14 | 夏休み中の研究計画書執筆、今学期のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
卒業研究リサーチプロポーザル(10%) 先行文献リスト(20%) 文献解題(annotated bibliography)(10%) 卒業研究プロジェクト(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、授業中に紹介する。 |