日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
In this seminar students will practice film analysis to help them work on their graduation theses. Students will organize reference materials and previous research related to the research theme they determined in Advanced Seminar 1. This seminar will give them a stronger theoretical and logical base in text analysis, and deepen their understanding of the social and historical background and context of individual pieces of work. To practice analyzing video grammar, students will form groups and use video cameras to create roughly three-minute films on multiculturalism and transnationalism in Japanese society as it relates to their individual research themes, and then present the videos and hold discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)1 |
3 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)2 |
4 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)3 |
5 | 映画研究の文献調査と討議 1 |
6 | 映画研究の文献調査と討議 2 |
7 | 映画研究の文献調査と討議 3 |
8 | 映像作品の製作とワークショップ 1 |
9 | 映像作品の製作とワークショップ 2 |
10 | 映像作品の製作とワークショップ 3 |
11 | テクスト分析の方法と討議 1 |
12 | テクスト分析の方法と討議 2 |
13 | テクスト分析の方法と討議 3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内に指示した課題物 (30%) プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ:北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2018 | 4622086646 |
自ら設定したテーマについて研究計画を立て、先行研究の調査やデータの収集・整理など、卒業研究の成果物の作成をすすめていく。
Students will create research plans on their chosen themes, investigate previous research, gather and organize data and progress toward writing the final versions of their graduation theses.
本授業では、卒業研究に取り組むための映像分析実践を行う。専門演習1で決めた研究テーマに関連する参考文献と先行研究をまとめる。テクスト分析の理論的・論理的基礎を固め、個別的作品が扱っている社会・歴史的背景とコンテクストの理解を深める。映像文法の分析を演習するためにビデオカメラで各自の研究テーマに合わせて<日本社会における多文化主義とトランスナショナリズム>について約3分の分量の映像作品をグループ製作し、発表とディスカッションを行う。
授業は毎回学生自ら作品を選び、その作品をこれまで学習した知識に基づき、社会的・歴史的な解釈と政治、文化的含意に関して議論する。 戦争と植民の記憶、移住、国際結婚、女性、青少年と貧困層などの問題を扱った作品を分析し、ディスカッションする。それから作品の歴史的・社会的コンテクストを理解し、それが指示する意味を分析する。そして、 ナショナル・シネマとトランスナショナル・シネマ、またグローバル・シネマとは何かを考える。
In this seminar students will practice film analysis to help them work on their graduation theses. Students will organize reference materials and previous research related to the research theme they determined in Advanced Seminar 1. This seminar will give them a stronger theoretical and logical base in text analysis, and deepen their understanding of the social and historical background and context of individual pieces of work. To practice analyzing video grammar, students will form groups and use video cameras to create roughly three-minute films on multiculturalism and transnationalism in Japanese society as it relates to their individual research themes, and then present the videos and hold discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)1 |
3 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)2 |
4 | テーマに関連する資料・実態調査(社会学的アプローチ)3 |
5 | 映画研究の文献調査と討議 1 |
6 | 映画研究の文献調査と討議 2 |
7 | 映画研究の文献調査と討議 3 |
8 | 映像作品の製作とワークショップ 1 |
9 | 映像作品の製作とワークショップ 2 |
10 | 映像作品の製作とワークショップ 3 |
11 | テクスト分析の方法と討議 1 |
12 | テクスト分析の方法と討議 2 |
13 | テクスト分析の方法と討議 3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内に指示した課題物 (30%) プレゼンテーション(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ:北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2018 | 4622086646 |