日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX578/EX578EX578 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近代的個人、近代国家、近代社会の輪郭を捉える (Tracing the Outline of Modern Individual, State, and Society) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・6409/Mon.4・6409 Mon.4・6409 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX578 |
Is it appropriate to call the era of our present period modern, or has the modern been already over as is often said? Why does the modern matter in the first place? What does the modern mean other than mere periodization? To answer these questions, we must know the traits of the modern. The purpose of this seminar is to read basic books to grasp what the modern is. As indicated in the title of the seminar, Tracing the Outline, just a few books are hardly enough to fully comprehend the concept of the modern. Even though thinking about the modern is a formidable task, it is worthy of study. This seminar is for inspiring the students to think about the subject.
We will read three books regarding the modern. Each of them, overlapping each other, respectively deal with the theme of individual, state, and society. We will read the whole of the first book, but the second and third books will be partially dealt with in this seminar. Students do not have to purchase the books before the first class.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
今日私たちが生きている時代は近代(modern)だといえるでしょうか。それともよく言われるようにすでに近代は終わったのでしょうか。そもそもなぜ近代が重要なのでしょうか。近代には単なる時期区分以上にどんな意味が込められているのでしょうか。これらの問いに答えるためには、近代の特徴を知る必要があります。この演習では、近代とは何かを考えるために、初歩的な手がかりとなる文献を読みます。授業名に「輪郭を捉える」とあるように、近代という概念を完全に理解するには数冊の本だけでは到底足りません。近代とは何かはあまりに巨大な問いですが、挑戦してみる価値のある重要なテーマです。本演習は受講者にこのテーマについて考えるきっかけを与えることを目標としています。
Is it appropriate to call the era of our present period modern, or has the modern been already over as is often said? Why does the modern matter in the first place? What does the modern mean other than mere periodization? To answer these questions, we must know the traits of the modern. The purpose of this seminar is to read basic books to grasp what the modern is. As indicated in the title of the seminar, Tracing the Outline, just a few books are hardly enough to fully comprehend the concept of the modern. Even though thinking about the modern is a formidable task, it is worthy of study. This seminar is for inspiring the students to think about the subject.
近代に関する3つの文献を読みます。それぞれが個人、国家、社会というテーマに対応していますが、互いに重なっている部分もあります。「授業計画」記載の2冊目以降は一冊すべてを読むわけではなく、一部抜粋を扱います。テキストは授業内で指示があるまで用意する必要はありません。
We will read three books regarding the modern. Each of them, overlapping each other, respectively deal with the theme of individual, state, and society. We will read the whole of the first book, but the second and third books will be partially dealt with in this seminar. Students do not have to purchase the books before the first class.
1 | イントロダクション |
2 | 近代的個人についての文献を読む(大塚久雄『社会科学における人間』) |
3 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
4 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
5 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
6 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
7 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
8 | 近代的個人についての文献を読む(同上) |
9 | 近代国家についての文献を読む(國分功一郎『近代政治哲学』一部抜粋) |
10 | 近代国家についての文献を読む(同上) |
11 | 近代国家についての文献を読む(同上) |
12 | 近代社会についての文献を読む(アンソニー・ギデンズ『近代とはいかなる時代か』一部抜粋) |
13 | 近代社会についての文献を読む(同上) |
14 | 近代社会についての文献を読む(同上) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
全受講者は毎回、文献の指定範囲を読んだ状態で出席してください。
各回の報告担当者は内容要約のレジュメを準備してください。
報告者以外も毎回簡潔なコメント(400字程度)を授業前に提出してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告担当時の報告内容(40%) 出席・毎回の授業での議論への貢献(30%) コメントペーパーの提出・内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大塚久雄 | 社会科学における人間 | 岩波書店 | 1977 | 9784004200116 |
2 | 國分功一郎 | 近代政治哲学――自然・主権・行政 | 筑摩書房 | 2015 | 9784480068200 |
3 | アンソニー・ギデンズ | 近代とはいかなる時代か?――モダニティの帰結―― | 而立書房 | 1993 | 9784880591810 |
その他 (Others) | |||||
1冊目はすべてを読みますので、購入をお勧めします。2、3冊目は一部だけコピー配布して読みますので、購入は必須ではありません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 篠原一 | 市民の政治学:討議デモクラシーとは何か | 岩波書店 | 2004 | 9784004308720 |
2 | 今村仁司 | 近代性の構造:「企て」から「試み」へ | 講談社 | 1994 | 9784062580014 |
3 | イマニュエル・ウォーラーステイン | 入門・世界システム分析 | 藤原書店 | 2006 | 9784894345386 |
4 | ラインハルト・コゼレック | 批判と危機――市民的世界の病因論のための一研究 | 未来社 | 1989 | 9784624020255 |
<選考方法>
採用人数:10〜15名程度
配当年次:1年次
選考方法:レポート
①題目:この演習の志望理由や関心のある学問テーマについて
②字数:800〜1200字程度