日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX597/EX597EX597 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
国際法の視点から国際問題を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・9303/Wed.4・9303 Wed.4・9303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX597 |
This course aims to acquire the ability to consider and examine various international problems from the perspective of international law.
There arise various international problems (*) on a daily basis in the current international society, most of which hold some aspects of international law. This seminar aims to enhance the ability to find such legal aspects and examine, based on the relevant facts, various international problems from the perspective of international law.
More specifically, in each class, one presenter will make a presentation on the international problem which he/she will have chosen according to his/her interest, followed by a discussion among all the participants under the direction of a facilitator student. This debate will be based on the comments submitted by all the participants by the day before.
Every student will be a presenter and a facilitator at least once for each. They are suggested to choose from the chapters in the designated text an international problem on which they will make a presentation, but they are not prevented from choosing other topics not dealt with in the text if they would like. In the latter case, presenters are required to designate another text such as an academic article for other participants’ preparation for the class.
At the end of the semester, every student will be required to submit their final report based on the discussion in class.
*“An international problem” in this context typically refers to a dispute between States (e.g. territorial disputes or international armed conflicts) or a global issue to be addressed in collaboration by the whole international society (e.g. environmental problems), but also includes a domestic measure or problem that has such an international influence as to provoke some responses other than protest, namely, condemnation, recognition or support etc., from other states or international organizations (e.g. creation of a new State as a result of independence of an area from the original State or human rights problems). In addition, notwithstanding some deviation from the original meaning of the word “problem”, it also includes some collaborative measures to enhance common interests among States (e.g. promotion of free trade).
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日々生起する様々な国際問題について、国際法の視点から考え、分析できるようになる。
This course aims to acquire the ability to consider and examine various international problems from the perspective of international law.
今日の国際社会では日々様々な国際問題(*)が生じており、それらのうちのほとんどは国際法上の論点を孕んでいる。この演習では、そのような種々の国際問題について、事実関係を踏まえた上で、そこに含まれる国際法上の論点を抽出し、国際法の観点から検討する素地を養う。
各回の具体的な内容は次の通りである。はじめに報告者が、予め自身の関心に基づいて選んだ国際問題につき報告を行う。この報告の後で、司会者の学生による進行のもと、受講者全員で討論を行う。この討論は、受講者全員が前日までに提出するコメントを土台として行われる。
各受講者は、報告者と司会者をそれぞれ一回ずつ担当する。報告する国際問題については、指定テキスト(森川幸一他(編)『国際法で世界がわかる』)の各章から選んでもらう予定である。この本が扱っていない国際問題に関心がある場合は、独自のテーマを設定しても差し支えないが、その場合は、必ず他の受講生のために予習用の文献を別に指定すること。
学期末に、クラス内での議論を踏まえた最終レポートを提出する。
*ここでの「国際問題」とは、典型的には複数国家間の紛争(領土問題、国家間武力紛争など)や、国際社会で協働して対処する必要のある各国共通の問題(地球環境問題など)を指すものの、それ以外にも、例えばある国の国内措置や国内問題のうち、他国や国際機関による、抗議以外の何らかの反応(非難、承認、支援など)を呼び起こすような国際的影響を持つもの(一部地域の独立による新国家の創設、人権問題など)も含める。さらに、「問題」という語感とは馴染まないものの、各国が協働して一定の共通利益を促進する措置も含める(自由貿易の促進など)。
There arise various international problems (*) on a daily basis in the current international society, most of which hold some aspects of international law. This seminar aims to enhance the ability to find such legal aspects and examine, based on the relevant facts, various international problems from the perspective of international law.
More specifically, in each class, one presenter will make a presentation on the international problem which he/she will have chosen according to his/her interest, followed by a discussion among all the participants under the direction of a facilitator student. This debate will be based on the comments submitted by all the participants by the day before.
Every student will be a presenter and a facilitator at least once for each. They are suggested to choose from the chapters in the designated text an international problem on which they will make a presentation, but they are not prevented from choosing other topics not dealt with in the text if they would like. In the latter case, presenters are required to designate another text such as an academic article for other participants’ preparation for the class.
At the end of the semester, every student will be required to submit their final report based on the discussion in class.
*“An international problem” in this context typically refers to a dispute between States (e.g. territorial disputes or international armed conflicts) or a global issue to be addressed in collaboration by the whole international society (e.g. environmental problems), but also includes a domestic measure or problem that has such an international influence as to provoke some responses other than protest, namely, condemnation, recognition or support etc., from other states or international organizations (e.g. creation of a new State as a result of independence of an area from the original State or human rights problems). In addition, notwithstanding some deviation from the original meaning of the word “problem”, it also includes some collaborative measures to enhance common interests among States (e.g. promotion of free trade).
1 | イントロダクション、各回のテーマと報告者・司会者の決定 |
2 | 調査方法、発表方法などの解説 |
3 | 報告者による報告と討論① |
4 | 報告者による報告と討論② |
5 | 報告者による報告と討論③ |
6 | 報告者による報告と討論④ |
7 | 報告者による報告と討論⑤ |
8 | 報告者による報告と討論⑥ |
9 | 報告者による報告と討論⑦ |
10 | 報告者による報告と討論⑧ |
11 | 報告者による報告と討論⑨ |
12 | 報告者による報告と討論⑩ |
13 | 報告者による報告と討論⑪ |
14 | 報告者による報告と討論⑫・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
【各回の報告者がやること】
自らの選んだ国際問題について、①事実関係、②関連する法規範、③関係当事国(または国際機関)の主張、④自身の見解を含んだレジュメを作成し、報告日の4日前までにCanvas LMSを通じて配布する。
【各回の司会者がやること】
関連するテキストの章、報告者のレジュメ、(できれば)全員のコメントに目を通した上で、当日の議論をリードする。
【毎回参加者全員がやること】
関連するテキストの章と報告者のレジュメを読んだ上で、疑問点や報告者に対する賛同・異論などを書いたコメント(A4で半頁から1頁くらい)を、授業日前日の正午までにCanvas LMSを通じて提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 報告内容(40%) 出席状況・毎回のコメント・議論への貢献度(30%) 司会進行(10%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 森川幸一・森肇志・岩月直樹・藤澤巌・北村朋史(編) | 国際法で世界がわかる ニュースを読み解く32講 | 岩波書店 | 2016年 | 9784000229555 |
その他 (Others) | |||||
条約集を持参することが望ましい。例えば、 植木俊哉・中谷和弘(編)『国際条約集(2023年版)』(有斐閣、2023年) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩沢雄司 | 国際法 | 東京大学出版会 | 2020年 | |
2 | 浅田正彦(編) | 国際法〔第5版〕 | 東信堂 | 2022年 | |
3 | 杉原高嶺 | 国際法学講義〔第2版〕 | 有斐閣 | 2013年 | |
4 | 酒井啓亘・寺谷広司・西村弓・濵本正太郎 | 国際法 | 有斐閣 | 2011年 | |
5 | 中谷和弘・植木俊哉・河野真理子・森田章夫・山本良 | 国際法〔第4版〕 | 有斐閣 | 2021年 | |
その他 (Others) | |||||
上記は国際法学の教科書の一例であるが、これらに限られない。 |
<選考方法>
採用人数:12名前後
配当年次:1年次
選考方法: レポート
① 題目: (1)本ゼミを選ぶ理由、(2)現時点で自らの報告したい国際問題を1つ選び、その国際問題を選ぶ理由を述べて下さい(授業時には選択する問題を変更しても構いません)。上記のテキストの目次(下記URLを参照)を見て、同書で扱われている国際問題から選択してもよいですし、自身で別のテーマを設定しても構いません。なお「国際問題」の定義は「授業の内容」を参照。
https://www.u-tokyo.ac.jp/biblioplaza/ja/C_00002.html
② 字数: (1)(2)を合わせて、A4で1枚程度