日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX608/EX608EX608 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
表現規制と刑法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
This seminar aims to recognize the criminal law that intervenes and regulates the various expressions in our daily lives, and to learn which problems are appropriate to be solved by punishment or criminal sanctions (and why it is necessary to use punishment to solve them).
The freedom of expression is deeply guaranteed under the Constitution due to its importance, and criminal sanctions on the content of expression, in particular, are considered to be extremely restrained and limited. However, there are various forms of criminal restrictions on expressions that infringe on copyright or honor, and the appropriateness and limits of such restrictions are a major issue. With regard to copyright law, important issues to consider are when infringement of copyrights can and should be punished, and whether the punishment should be overly broad.
In addition, with regard to honor, the coordination of freedom of expression and protection of honor has been an issue in relation to Article 230-2 of the Penal Code, and recently, the regulation of online infringing expressions has become a major issue. In addition, the criminal regulation of online infringements that violate people's private tranquility or human emotions has become an important issue.
In this seminar, we plan to deal with the question of criminal regulation of such expressive acts and discuss its problems as well as the ideal legislative theory for the future.
1 | ガイダンス |
2 | 著作権法と刑法(1) リーチサイト規制の概観 |
3 | 著作権法と刑法(2) リーチサイトを巡る刑法的問題 |
4 | 著作権法と刑法(3) リーチサイトを巡る更なる問題 |
5 | 著作権法と刑法(4) リツイート事案の検討 |
6 | 著作権法と刑法(5) リツイートを巡る刑法的問題 |
7 | 著作権法と刑法(6) リツイートをめぐる更なる諸問題 |
8 | 名誉と刑法(1) 名誉毀損罪の概観 |
9 | 名誉と刑法(2) 名誉毀損罪の現状 |
10 | 名誉と刑法(3) オンラインにおける名誉毀損 |
11 | 名誉と刑法(4) 侮辱罪の法定刑引上げ |
12 | 名誉と刑法(5) オンラインハラスメントと刑法 |
13 | 表現規制と違法性阻却(1) |
14 | 表現規制と違法性阻却(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
原則として全員が最低1回ずつ報告を担当することになるため、担当回に向けての事前準備等が欠かせない。また、各回の報告に対する活発な質疑応答のため、事前に配布される資料やレジュメについて予習することが不可欠となる。
なお、この演習で扱うテーマは、憲法における表現の自由の保障とその限界に大きく関わるため、憲法におけるこうした議論についての最低限の知識が前提となる。
更に、この演習で扱うテーマは、学部の刑法(1)・(2)では履修しないものもあり、また、履修対象であっても十分に講義においては扱われないものも多い。しかし、基本的な刑法総論及び各論の知識は必須となるため、なるべく刑法(1)・(2)を履修することが望ましい。
日頃から刑法のみならず多様な問題について関心を持ち、積極的に学習する学生の参加を希望する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習中の報告(40%) 演習における発言など(40%) 演習への参加意欲(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習の前半では、法律時報2022年10月号から連載中の「著作権法と刑法の語らい」を主として用いる。演習の後半では適宜参考文献を指定する。 |
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:2・3・4年次
選考方法:レポート
①題目:「表現に関わる刑法」についてあなたが関心を持つ問題を自由に論じてください。
②字数:1500字程度
演習論文:なし
この演習は、私たちの日常生活における多様な表現に介入して規制する刑法について認識し、どのような問題を刑罰・刑事的制裁によって解決するのかが妥当であるのか(なぜ刑罰を用いて解決する必要があるのか)について学ぶことを目標とする。
This seminar aims to recognize the criminal law that intervenes and regulates the various expressions in our daily lives, and to learn which problems are appropriate to be solved by punishment or criminal sanctions (and why it is necessary to use punishment to solve them).
表現の自由は、その重要性を理由に憲法上厚く保障されており、とりわけ表現内容に対する刑事的制裁は極めて抑制的にのみなされるべきものと考えられている。しかし、著作権や名誉を侵害する表現行為については、様々な形で刑事的な規制がなされており、その当否や限界が大きな問題となる。著作権法に関して言えば、著作権侵害がいかなる場合に認められて刑罰の対象となるのか、過度に広汎な処罰とならないか、といった点が重要な検討課題となる。
また、名誉に関して言えば、表現の自由と名誉の保護の調整が刑法230条の2との関係で従来問題とされているが、近時はオンラインにおける名誉侵害表現の規制のあり方が大きな問題となっている。更に、オンラインにおける侵害行為としては、人の私生活上の平穏や人の感情を侵害する表現行為に対する刑事的規制のあり方が重要な論点となっている。
本演習では、このような表現行為に対する刑事的規制の当否を正面から扱い、その問題点や今後のあるべき立法論も含めた検討を行うことを予定している。
The freedom of expression is deeply guaranteed under the Constitution due to its importance, and criminal sanctions on the content of expression, in particular, are considered to be extremely restrained and limited. However, there are various forms of criminal restrictions on expressions that infringe on copyright or honor, and the appropriateness and limits of such restrictions are a major issue. With regard to copyright law, important issues to consider are when infringement of copyrights can and should be punished, and whether the punishment should be overly broad.
In addition, with regard to honor, the coordination of freedom of expression and protection of honor has been an issue in relation to Article 230-2 of the Penal Code, and recently, the regulation of online infringing expressions has become a major issue. In addition, the criminal regulation of online infringements that violate people's private tranquility or human emotions has become an important issue.
In this seminar, we plan to deal with the question of criminal regulation of such expressive acts and discuss its problems as well as the ideal legislative theory for the future.
1 | ガイダンス |
2 | 著作権法と刑法(1) リーチサイト規制の概観 |
3 | 著作権法と刑法(2) リーチサイトを巡る刑法的問題 |
4 | 著作権法と刑法(3) リーチサイトを巡る更なる問題 |
5 | 著作権法と刑法(4) リツイート事案の検討 |
6 | 著作権法と刑法(5) リツイートを巡る刑法的問題 |
7 | 著作権法と刑法(6) リツイートをめぐる更なる諸問題 |
8 | 名誉と刑法(1) 名誉毀損罪の概観 |
9 | 名誉と刑法(2) 名誉毀損罪の現状 |
10 | 名誉と刑法(3) オンラインにおける名誉毀損 |
11 | 名誉と刑法(4) 侮辱罪の法定刑引上げ |
12 | 名誉と刑法(5) オンラインハラスメントと刑法 |
13 | 表現規制と違法性阻却(1) |
14 | 表現規制と違法性阻却(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
原則として全員が最低1回ずつ報告を担当することになるため、担当回に向けての事前準備等が欠かせない。また、各回の報告に対する活発な質疑応答のため、事前に配布される資料やレジュメについて予習することが不可欠となる。
なお、この演習で扱うテーマは、憲法における表現の自由の保障とその限界に大きく関わるため、憲法におけるこうした議論についての最低限の知識が前提となる。
更に、この演習で扱うテーマは、学部の刑法(1)・(2)では履修しないものもあり、また、履修対象であっても十分に講義においては扱われないものも多い。しかし、基本的な刑法総論及び各論の知識は必須となるため、なるべく刑法(1)・(2)を履修することが望ましい。
日頃から刑法のみならず多様な問題について関心を持ち、積極的に学習する学生の参加を希望する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習中の報告(40%) 演習における発言など(40%) 演習への参加意欲(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
演習の前半では、法律時報2022年10月号から連載中の「著作権法と刑法の語らい」を主として用いる。演習の後半では適宜参考文献を指定する。 |
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:2・3・4年次
選考方法:レポート
①題目:「表現に関わる刑法」についてあなたが関心を持つ問題を自由に論じてください。
②字数:1500字程度
演習論文:なし