日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX631/EX631EX631 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ルソーの『エミール』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
The objective of this seminar is to read Rousseau's Emile ou l'éducation, and to discuss the relationship between nature and civilization, between sensibility and moral judgement as well as between country and citizenship. In addition, students develop their awareness of issues and opinions through individual research in order to improve their investigative and analytical abilities.
Jean-Jacques Rousseau, known as the author of Du contract social (1762), wrote Emile at the same time in order to reveal his political and moral philosophy. These two works were produced in the interrelated way as the remedies for the corruption of modern civilization that he criticized in his Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes. Based on his belief that human nature is good, how would Rousseau educate an imaginary student, Emile? Reading carefully Rousseau's treatise on education, we examine the relationship between nature and civilization, between sensibility and moral judgement as well as between country and citizenship in his thought.
Besides reading the literature, students also give presentations based on individual research. In addition, students are scheduled to participate in a joint seminar with other universities and compete in an intercollegiate presentation contest (middle of December).
1 | ガイダンス |
2 | テキスト輪読(1) |
3 | テキスト輪読(2) |
4 | テキスト輪読(3) |
5 | テキスト輪読(4) |
6 | テキスト輪読(5) |
7 | テキスト輪読(6) |
8 | テキスト輪読(7) |
9 | テキスト輪読(8) |
10 | テキスト輪読(9) |
11 | テキスト輪読(10) |
12 | テキスト輪読(11) |
13 | テキスト輪読(12) |
14 | テキスト輪読(13) |
15 | テキスト輪読(14) |
16 | テキスト輪読(15) |
17 | 他大学との合同ゼミ |
18 | テキスト輪読(16) |
19 | テキスト輪読(17) |
20 | テキスト輪読(18) |
21 | 個人研究の構想発表(1) |
22 | 個人研究の構想発表(2) |
23 | テキスト輪読(19) |
24 | テキスト輪読(20) |
25 | テキスト輪読(21) |
26 | テキスト輪読(22) |
27 | 個人研究プレゼンテーション(1) |
28 | 個人研究プレゼンテーション(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1)課題テキストに対する感想や疑問点をコメントペーパーの形で毎回提出してもらう。
2)個人研究については各自で設定したテーマを掘り下げるための文献収集や論点整理をおこなってもらう。
3)個人研究発表にあたってパワーポイントスライドを作成してもらう(分からない場合は個別指導する)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度・議論への参加および貢献度(40%) コメントペーパー(30%) 個人研究発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
自分から積極的に発言し、熱意をもって毎回の演習に取り組む学生を歓迎する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(上) | 岩波文庫 | 1962年 | 4003362217 |
2 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(中) | 岩波文庫 | 1963年 | 4003362225 |
3 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(下) | 岩波文庫 | 1964年 | 4003362233 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桑瀬章二郎編 | 『ルソーを学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2010年 | |
2 | 永見文雄 | 『ルソー エミール(シリーズ 世界の思想)』 | KADOKAWA | 2021年 | |
3 | 福田歓一 | 『ルソー』 | 岩波現代文庫 | 2012年 | |
4 | 吉岡知哉 | 『ジャン=ジャック・ルソー論』 | 東京大学出版会 | 1988年 | |
5 | Robert Wokler | Rousseau: A Very Short Introduction | Oxford University Press | 2001年 |
<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート
①題目: この演習を志望する理由(ルソーについて知っていること・調べたことを含む)
②字数: 1,500字程度
演習論文:実施しない
ルソーの『エミール』を輪読し、人間にとっての自然と文明、感受性と道徳的判断、国家と市民の関係について議論する。また、個人研究を通じて自分なりの問題意識と見解をもち、読解力・調査力・分析力を鍛える。
The objective of this seminar is to read Rousseau's Emile ou l'éducation, and to discuss the relationship between nature and civilization, between sensibility and moral judgement as well as between country and citizenship. In addition, students develop their awareness of issues and opinions through individual research in order to improve their investigative and analytical abilities.
政治思想の古典『社会契約論』(1762年)で知られるルソーは、同時期に『エミール』という教育論を世に問うた。この二作品は相互に関連する彼の代表作であり、またルソーが『人間不平等起源論』(1755年)で展開した近代文明批判への彼なりの処方箋でもある。人間の自然的善性を信じるルソーは、いかなる教育を通じて架空の少年エミールを理想の成長へと導こうとするのか。ルソーの『エミール』を丁寧に読み解くことで、自然と文明、感受性と道徳的判断、国家と市民の関係について考えたい。
また本演習では、単に文献を輪読するだけでなく、個人研究に基づくプレゼンテーションもおこなってもらう。さらに他大学との合同ゼミやインカレのプレゼン大会(12月中旬)への出場も予定している。
Jean-Jacques Rousseau, known as the author of Du contract social (1762), wrote Emile at the same time in order to reveal his political and moral philosophy. These two works were produced in the interrelated way as the remedies for the corruption of modern civilization that he criticized in his Discours sur l'origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes. Based on his belief that human nature is good, how would Rousseau educate an imaginary student, Emile? Reading carefully Rousseau's treatise on education, we examine the relationship between nature and civilization, between sensibility and moral judgement as well as between country and citizenship in his thought.
Besides reading the literature, students also give presentations based on individual research. In addition, students are scheduled to participate in a joint seminar with other universities and compete in an intercollegiate presentation contest (middle of December).
1 | ガイダンス |
2 | テキスト輪読(1) |
3 | テキスト輪読(2) |
4 | テキスト輪読(3) |
5 | テキスト輪読(4) |
6 | テキスト輪読(5) |
7 | テキスト輪読(6) |
8 | テキスト輪読(7) |
9 | テキスト輪読(8) |
10 | テキスト輪読(9) |
11 | テキスト輪読(10) |
12 | テキスト輪読(11) |
13 | テキスト輪読(12) |
14 | テキスト輪読(13) |
15 | テキスト輪読(14) |
16 | テキスト輪読(15) |
17 | 他大学との合同ゼミ |
18 | テキスト輪読(16) |
19 | テキスト輪読(17) |
20 | テキスト輪読(18) |
21 | 個人研究の構想発表(1) |
22 | 個人研究の構想発表(2) |
23 | テキスト輪読(19) |
24 | テキスト輪読(20) |
25 | テキスト輪読(21) |
26 | テキスト輪読(22) |
27 | 個人研究プレゼンテーション(1) |
28 | 個人研究プレゼンテーション(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1)課題テキストに対する感想や疑問点をコメントペーパーの形で毎回提出してもらう。
2)個人研究については各自で設定したテーマを掘り下げるための文献収集や論点整理をおこなってもらう。
3)個人研究発表にあたってパワーポイントスライドを作成してもらう(分からない場合は個別指導する)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度・議論への参加および貢献度(40%) コメントペーパー(30%) 個人研究発表(30%) |
備考 (Notes) | ||
自分から積極的に発言し、熱意をもって毎回の演習に取り組む学生を歓迎する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(上) | 岩波文庫 | 1962年 | 4003362217 |
2 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(中) | 岩波文庫 | 1963年 | 4003362225 |
3 | ジャン=ジャック・ルソー(今野一雄訳) | 『エミール』(下) | 岩波文庫 | 1964年 | 4003362233 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 桑瀬章二郎編 | 『ルソーを学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2010年 | |
2 | 永見文雄 | 『ルソー エミール(シリーズ 世界の思想)』 | KADOKAWA | 2021年 | |
3 | 福田歓一 | 『ルソー』 | 岩波現代文庫 | 2012年 | |
4 | 吉岡知哉 | 『ジャン=ジャック・ルソー論』 | 東京大学出版会 | 1988年 | |
5 | Robert Wokler | Rousseau: A Very Short Introduction | Oxford University Press | 2001年 |
<選考方法>
採用人数: 15名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート
①題目: この演習を志望する理由(ルソーについて知っていること・調べたことを含む)
②字数: 1,500字程度
演習論文:実施しない