日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX659/EX659EX659 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
SDGsと企業・ビジネスロー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・A101/Thu.1・A101 Thu.1・A101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX659 |
The goal of this class is to know what role firms and the business law plays in achieving the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) and at the same time think about what we can do as a citizen.
In order to achieve the SDGs, it is important to utilize the power of private companies as well as governments and non-profit organizations. In fact, many companies are making efforts to achieve both business activities and solving social issues. Investors are also expanding their investment in consideration of environment, society and governance (ESG). In this class, you'll learn about the activities of these companies and investors and the business law that drives those activities (and skeptical views on these moves). At the same time, we would like to think about what we can do, for example, as consumers, investors, or workers / managers.
* I am a professor of commercial law (company law, etc.) and financial instruments and exchange law.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
国連が定めた持続可能な開発目標(SDGs)を達成するために、企業やビジネスローがどのような役割を果たしているのか知ると同時に、自分自身が一市民として何ができるのか考える。
The goal of this class is to know what role firms and the business law plays in achieving the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) and at the same time think about what we can do as a citizen.
SDGsを達成するためには、政府や非営利団体などだけでなく、民間企業の力を活用することが大切になります。実際に、多くの企業が事業活動と社会課題解決の両立に向けた取り組みを進めています。また、投資家も環境・社会・ガバナンス(ESG)を考慮した投資を拡大しています。この授業では、こうした企業や投資家の活動とそれを後押しするビジネスローについて学びます(これらの動きに対して懐疑的な見解も取り上げます)。それと同時に、私たち自身が、例えば消費者・投資者・労働者/経営者などとして、何ができるのか考えたいと思います。
*なお、私は商法(会社法等)と金融商品取引法の教員です。
In order to achieve the SDGs, it is important to utilize the power of private companies as well as governments and non-profit organizations. In fact, many companies are making efforts to achieve both business activities and solving social issues. Investors are also expanding their investment in consideration of environment, society and governance (ESG). In this class, you'll learn about the activities of these companies and investors and the business law that drives those activities (and skeptical views on these moves). At the same time, we would like to think about what we can do, for example, as consumers, investors, or workers / managers.
* I am a professor of commercial law (company law, etc.) and financial instruments and exchange law.
1 | SDGsとESGの基本 |
2 | 株式会社・資本市場の歴史(東インド会社から現代そして未来) |
3 | 企業統治に関するルールと最新動向(株主利益最大化原則の当否をめぐる議論など) |
4 | 企業統治に関するルールと最新動向(続き) |
5 | 投資に関するルールや最新動向(SDGs・ESGと業績・株価の関係など) |
6 | 受講生の皆さんからの話題提供(事業会社や資産運用会社等によるSDGs/ESG活動の紹介など) |
7 | 環境に関するルールと最新動向(気候変動問題への対応など) |
8 | 環境に関するルールと最新動向(続き) |
9 | 受講生の皆さんからの話題提供(事業会社や資産運用会社等によるSDGs/ESG活動の紹介など) |
10 | 働き方に関するルールや最新動向(ジェンダーやワークライフバランスへの対応など) |
11 | 働き方に関するルールや最新動向(続き) |
12 | 受講生の皆さんからの話題提供(事業会社や資産運用会社等によるSDGs/ESG活動の紹介など) |
13 | 受講生の皆さんからの話題提供(事業会社や資産運用会社等によるSDGs/ESG活動の紹介など) |
14 | 受講生の皆さんからの話題提供(事業会社や資産運用会社等によるSDGs/ESG活動の紹介など)&まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生にはSDGsに関連する企業の取り組みや法制度などの研究報告をしてもらう予定です。授業計画に「話題提供」とありますが、企業のホームページ情報を要約するだけの報告では不十分であり、話題提供のために相応の授業時間外学習が必要となります。受け身で教えてもらおう、楽をして単位を取りたい、という考えの学生は、本演習を取らないほうが良いと思います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時の発表や意見・質問など(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介します。 |
<選考方法>
採用人数:15名から20名程度
配当年次:2年・3年・4年
選考方法:レポート
①題目:SDGsやESGに関するニュースや議論等で気になったものを説明してください。
②本文の字数:1000字から1500字程度
*参考文献を明示すること。
演習論文:実施しない