日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX861/EX861EX861 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル・ジャスティスの基本文献を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・A101/Fri.2・A101 Fri.2・A101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
その他登録 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX861 |
Globalization has provoked a heated debate even in philosopher's world. For instance, what do we owe to the poor in the developing countries? Is it our moral obligation to accept more immigrants? Now lots of legal and political philosophers are now tackling with those global issues from philosophical point of view. The aim of this seminar is to read and understand contemporary philosophical literatures on global justice. On top of that, I expect students to develop their skills at critically understanding philosophical texts.
In each class, a presenter make a presentation about an assigned chapter or section. Other students also need to read the chapter or section in advance. After the presentation, we discuss about the reading assignment and the presentation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
グローバル化は、哲学の世界にも論争を惹起してきている。たとえば、私たちは途上国の貧困層にどのような義務を負っているのだろうか?移民をもっと受け入れることは私たちの義務なのだろうか?いまや多くの法哲学・政治哲学者が、このようなグローバルな問題に取り組んでいる。本演習では、グローバルな正義論の基本文献を精読し理解することを目標とする。それを通じて、哲学文献を批判的に理解する能力を涵養することも目的としている。
Globalization has provoked a heated debate even in philosopher's world. For instance, what do we owe to the poor in the developing countries? Is it our moral obligation to accept more immigrants? Now lots of legal and political philosophers are now tackling with those global issues from philosophical point of view. The aim of this seminar is to read and understand contemporary philosophical literatures on global justice. On top of that, I expect students to develop their skills at critically understanding philosophical texts.
毎回、担当者を決めて、文献の対象部分の内容を報告してもらいます。他の参加者も文献は読んできてもらいます。その上で、全員で議論する形でゼミを進めます。
In each class, a presenter make a presentation about an assigned chapter or section. Other students also need to read the chapter or section in advance. After the presentation, we discuss about the reading assignment and the presentation.
1 | イントロダクション |
2 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(ピーター・シンガー「飢えと豊かさと道徳」) |
3 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(ピーター・シンガー「飢えと豊かさと道徳」) |
4 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(ピーター・シンガー「飢えと豊かさと道徳」) |
5 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(トマス・ポッゲ『なぜ遠くの貧しいひとへの義務があるのか』) |
6 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(トマス・ポッゲ『なぜ遠くの貧しいひとへの義務があるのか』) |
7 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(トマス・ポッゲ『なぜ遠くの貧しいひとへの義務があるのか』) |
8 | 世界の貧困を減らすのは、先進国の義務か?(トマス・ポッゲ『なぜ遠くの貧しいひとへの義務があるのか』) |
9 | もっと移民を受け入れなければいけないのか?(ディヴィッド・ミラー「移住と領土権」) |
10 | もっと移民を受け入れなければいけないのか?(瀧川裕英「移動はなぜ重要か」) |
11 | もっと移民を受け入れなければいけないのか?(森村進『移民の規制は正当化できるか?』) |
12 | 気候変動をなんとかするのは先進国の義務か?(宇佐美誠『気候正義』) |
13 | 気候変動をなんとかするのは先進国の義務か?(宇佐美誠『気候正義』) |
14 | 気候変動をなんとかするのは先進国の義務か?(宇佐美誠『気候正義』) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、報告担当者を決めて文献の内容について報告をしてもらいます。報告者は内容をまとめたレジュメを準備する必要があります。担当となっていない皆さんも事前にきちんと文献を読んでくることが前提になります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習中の議論への貢献度(50%) 担当報告回の内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
無断欠席又は正当な理由のない欠席が3回以上の場合,成績評価の対象としません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献は授業中に配布する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業中に指示する |
<選考方法>
採用人数:最大15名程度
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:この演習を志望する理由について
②字数:1000字程度(これより多くても構いません)
演習論文:なし