日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
多彩な学び/cross-disciplinary studiescross-disciplinary studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本近世社会史研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1・MB01/Sat.1・MB01 Sat.1・MB01 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FA116 |
The goal is to learn about early modern Japanese society and to understand its characteristics. I would like to examine how early modern Japanese society was formed and how it changed, using concrete historical materials.
Various facts related to early-modern Japanese society will be picked up to consider the characteristics of early-modern Japanese society. In class, I would like to take up historical materials from the early modern period, examine what we can learn from them, and deepen our understanding of early-modern Japanese society. The period covered is from the establishment of Toyotomi Hideyoshi's government to the late early modern period.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日本近世(江戸時代)の社会について学び、その特質を理解することを目標とする。日本近世の社会がどのように形作られ、またどのように変化していったのかを、具体的な歴史史料から検討していくことにしたい。
The goal is to learn about early modern Japanese society and to understand its characteristics. I would like to examine how early modern Japanese society was formed and how it changed, using concrete historical materials.
日本近世の社会に関わるさまざまな事象を取り上げて、近世社会の特質を考えていく。授業においては、できる限り近世の史料を具体的に取り上げて、そこからどのようなことがわかるのか検討し、近世社会に関する理解を深めていくことにしたい。対象とする時代の範囲は、豊臣秀吉の政権成立時期から近世後期までとする。
Various facts related to early-modern Japanese society will be picked up to consider the characteristics of early-modern Japanese society. In class, I would like to take up historical materials from the early modern period, examine what we can learn from them, and deepen our understanding of early-modern Japanese society. The period covered is from the establishment of Toyotomi Hideyoshi's government to the late early modern period.
1 | イントロダクション |
2 | 近世社会の成立(1) |
3 | 近世社会の成立(2) |
4 | 近世社会の成立(3) |
5 | 近世の政治と社会(1) |
6 | 近世の政治と社会(2) |
7 | 近世の政治と社会(3) |
8 | 近世の政治と社会(4) |
9 | 近世の政治と社会(5) |
10 | 近世の法と社会(1) |
11 | 近世の法と社会(2) |
12 | 近世の法と社会(3) |
13 | 近世の身分と社会(1) |
14 | 近世の身分と社会(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業のたびごとに適宜指示する。事前に必要な史料などを読み込んでもらう場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
授業はオンラインで行うが、最終の筆記試験は教室(対面)で行う予定である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要な史料は適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業のたびごとに、必要に応じて指示する。 |
30分以上の遅刻は入室を認めない。