日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)
Course Code cross-disciplinary studies
Theme・Subtitle 健康で文化的な生活をどう保障するのか
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMP2200
Language Japanese
Class Registration Method
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2016年度以降1年次入学者対象科目

【Course Objectives】

The goal is to gain a comprehensive understanding of both the norm and the reality of the right to life, which is the core of the social rights stipulated by Article 25 of the Constitution, by analyzing it from multiple perspectives such as the actual situation, judicial precedents, and history etc.

【Course Contents】

In Japan, various measures such as public assistance are implemented in order to guarantee the "healthy and cultured minimum standard of life" stipulated in Article 25 of the Constitution. However, in recent years this standard of living has been devalued. Using the text, we will examine what constitutes a healthy and cultured life based on fact-finding surveys, recent court rulings, and history. In the lecture, I would like to proceed based on the discussion of the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 現代社会における貧困問題
2 憲法25条の成立
3 健康で文化的な生活を問う意味
4 貧困世帯の生活実態と文化的な生活
5 調査から判明した一般的諸事実
6 経済的な理由による「切り詰め」・「滞り」の経験の特徴
7 調査の自由回答にみる生活の現実
8 人生の軌跡と今
9 「文化」と「生活」
10 裁判と健康で文化的な最低限度の生活
11 日本の社会保障政策と最低生活保障の現状
12 フランスにおける子ども家庭福祉と文化政策
13 「健康で文化的な生活」を問うことの今日的意味
14 「健康で文化的な生活」をすべての人に

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として、該当の章を読み、関連する書籍や論文、新聞記事などを読んでおく。復習としては、講義内容と関連する書籍や論文、新聞記事などにより事実確認を行い、自らの知識と見解を深める。なお、必要に応じて、講義時やBlackboardで文献等を紹介する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 授業後のリアクションペーパー(20%)
授業時に提示された課題(10%)
授業時の発言および参加状況(20%)
備考 (Notes)
3分の2以上の出席をしていない場合は原則単位取得不可

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 浜岡政好ら編 『「健康で文化的な生活」をすべての人に』 自治体問題研究所 2022 4880377384

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

必要に応じて、Blackboardや大学メールを使って講義の準備などについて連絡をすることがある。そのため、大学のメールを適宜見るようにすること。

【注意事項 / Notice】