日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
多彩な学び/cross-disciplinary studiescross-disciplinary studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 |
This course aims to explore Seoul as a global city intellectually. Students will acquire sociological and cultural knowledge and views on the research of the society and cultures of Seoul.
This course explores the background and current situation to observe Seoul's phenomena as a global city while visiting various places in Seoul. We will present theoretical frameworks to analyze social and cultural phenomena in Seoul. We will see a specific place in Seoul, take up the remarkable phenomena there, and introduce our research and analysis approach in each class. We will take up familiar places as tourist spots such as Seoul Square and Gwanghwamun Square, Seoul station, Bukchon, Jongno, Sinchon, Hongdae, Myeong-dong, Insadong, Itaewon, Yeouido, Daerim-dong, and Kangnam, etc., and introduce sociological themes such as political culture and nationalism, tradition, popular culture, gentrification, foreign workers/immigrants, multiculturalization, social exclusion, poverty/disparity, gender, and cultural capital, etc.
1 | イントロダクション:ソウル・スタディーズへの招待、カンブック(江北)とガンナム(江南) |
2 | シンチョン(新村)とホンデ(弘大):大学の街とジェントリフィケーション、さまざまなフェスティバル(祝祭)とバスキング(路上ライブ) |
3 | ソウル広場と光化門広場:「ナショナル」を考える |
4 | 青瓦台と汝矣島:二つの政治空間 |
5 | ソウル駅:鉄道の中心と文化遺産、その過去・現在・未来 |
6 | インサドン(仁寺洞)と(ブッくチョン)北村:創られる伝統 |
7 | 東部二村洞:特殊な異邦人の空間 |
8 | 多文化都市としてのソウル:世界のメトロポリタンとの比較の視点から |
9 | 大林洞:中国朝鮮族の街で多文化化とアイデンディティを考える |
10 | ソレマウル:ソウルのフレンチ村を歩く |
11 | それぞれの外国人街:恵化洞、昌信洞、光熙洞 |
12 | イテウォン(梨泰院):基地村から多文化な街へ、そして「梨泰院クラス」 |
13 | ガンナム(江南)でGangnam Style(Psy)を考える |
14 | グローバルシティとしてのソウルの行方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の参考文献を事前に読んでおくこと.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 複数回の授業内でのレポート(50%) 出席などの授業参加度(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業時にシラバス詳細版を配布する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Saskia Sassen | 『グローバル・シティ―ニューヨーク・ロンドン・東京から世界を読む』 | 筑摩書房 | 2008 | 448086718 |
2 | 平田 由紀江, 山中 千恵 | 『ソウルを歩く: 韓国文化研究はじめの一歩』 | 関西学院大学出版会 | 2019 | 4862832857 |
3 | 四方田 犬彦 | 『ソウルの風景―記憶と変貌』 | 岩波書店 | 2001 | 400430749 |
4 | 川村 湊 | 『ソウル都市物語―歴史・文学・風景 』 | 平凡社 | 2000 | 4582850391 |
5 | 鄭 雲鉉 | 『ソウルに刻まれた日本―69年の事蹟を歩く』 | 桐書房 | 1999 | 4876474583 |
6 | Todd A. Henry | Assimilating Seoul: Japanese Rule and the Politics of Public Space in Colonial Korea, 1910-1945 | Univ of California Pr | 2016 | 0520293150 |
7 | Lees, Loretta | Global Gentrifications: Uneven Development and Displacement | Policy Press | 2017 | 1447313488 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業で, その都度案内する. |
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。
グローバル都市としてのソウルへの知的な探求を目的とする.ソウルについての情報提供とともに, それをもとにいかにその社会や文化を研究していけばいいのかについての社会学的、文化学的な知見と視座を身につける.
This course aims to explore Seoul as a global city intellectually. Students will acquire sociological and cultural knowledge and views on the research of the society and cultures of Seoul.
グローバル都市としてのソウルにおける諸現象を観察するために, 様々な場所を訪れながら, その背景を解説する.ソウルにおける社会・文化的な諸現象を, どのような枠組みで分析しうるのか, という理論枠組みを提示する. 各回の講義では, ソウルのある場所を訪れて, そこでの顕著な現象を取り上げ, 研究・分析のアプローチを紹介していく. ソウル広場・光化門広場, ソウル駅, 北村, 鐘路, 新村, 弘大, 明洞, 仁寺洞, 梨泰院, 汝矣島, 江南いった観光スポットとしても馴染みのある場所を訪れ, 政治、世論、階層、伝統, ポピュラーカルチャー, ジェントリフィケーション, 外国人労働者・移民, 多文化化, 社会的排除, 貧困・格差, ジェンダー, 文化資本などの社会学的テーマを多く取り上げる.
This course explores the background and current situation to observe Seoul's phenomena as a global city while visiting various places in Seoul. We will present theoretical frameworks to analyze social and cultural phenomena in Seoul. We will see a specific place in Seoul, take up the remarkable phenomena there, and introduce our research and analysis approach in each class. We will take up familiar places as tourist spots such as Seoul Square and Gwanghwamun Square, Seoul station, Bukchon, Jongno, Sinchon, Hongdae, Myeong-dong, Insadong, Itaewon, Yeouido, Daerim-dong, and Kangnam, etc., and introduce sociological themes such as political culture and nationalism, tradition, popular culture, gentrification, foreign workers/immigrants, multiculturalization, social exclusion, poverty/disparity, gender, and cultural capital, etc.
1 | イントロダクション:ソウル・スタディーズへの招待、カンブック(江北)とガンナム(江南) |
2 | シンチョン(新村)とホンデ(弘大):大学の街とジェントリフィケーション、さまざまなフェスティバル(祝祭)とバスキング(路上ライブ) |
3 | ソウル広場と光化門広場:「ナショナル」を考える |
4 | 青瓦台と汝矣島:二つの政治空間 |
5 | ソウル駅:鉄道の中心と文化遺産、その過去・現在・未来 |
6 | インサドン(仁寺洞)と(ブッくチョン)北村:創られる伝統 |
7 | 東部二村洞:特殊な異邦人の空間 |
8 | 多文化都市としてのソウル:世界のメトロポリタンとの比較の視点から |
9 | 大林洞:中国朝鮮族の街で多文化化とアイデンディティを考える |
10 | ソレマウル:ソウルのフレンチ村を歩く |
11 | それぞれの外国人街:恵化洞、昌信洞、光熙洞 |
12 | イテウォン(梨泰院):基地村から多文化な街へ、そして「梨泰院クラス」 |
13 | ガンナム(江南)でGangnam Style(Psy)を考える |
14 | グローバルシティとしてのソウルの行方 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の参考文献を事前に読んでおくこと.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 複数回の授業内でのレポート(50%) 出席などの授業参加度(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業時にシラバス詳細版を配布する. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Saskia Sassen | 『グローバル・シティ―ニューヨーク・ロンドン・東京から世界を読む』 | 筑摩書房 | 2008 | 448086718 |
2 | 平田 由紀江, 山中 千恵 | 『ソウルを歩く: 韓国文化研究はじめの一歩』 | 関西学院大学出版会 | 2019 | 4862832857 |
3 | 四方田 犬彦 | 『ソウルの風景―記憶と変貌』 | 岩波書店 | 2001 | 400430749 |
4 | 川村 湊 | 『ソウル都市物語―歴史・文学・風景 』 | 平凡社 | 2000 | 4582850391 |
5 | 鄭 雲鉉 | 『ソウルに刻まれた日本―69年の事蹟を歩く』 | 桐書房 | 1999 | 4876474583 |
6 | Todd A. Henry | Assimilating Seoul: Japanese Rule and the Politics of Public Space in Colonial Korea, 1910-1945 | Univ of California Pr | 2016 | 0520293150 |
7 | Lees, Loretta | Global Gentrifications: Uneven Development and Displacement | Policy Press | 2017 | 1447313488 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業で, その都度案内する. |
本科目は、担当教員の実務経験、または実務に従事するゲスト・スピーカーの招聘講義等を活かした授業である。