日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
多彩な学び/主題別/多彩な学び/主題別多彩な学び/主題別 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生命のしくみから捉える生命現象 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・5122/Wed.4・5122 Wed.4・5122 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FE107 |
By understanding how various organisms, including humans, work, students will be able to take a scientific look at familiar life phenomena.
This course provides an overview of the "mechanisms" common to all living organisms and unique to each organism, and on the basis of this understanding, explains the mechanisms and significance of life phenomena in and around us. Students should come to class with an awareness of the problems of life phenomena and an attitude of trying to understand them logically.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ヒトを含む様々な生物のしくみを理解することにより、生命現象を科学的にとらえることができるようになる。
By understanding how various organisms, including humans, work, students will be able to take a scientific look at familiar life phenomena.
生物共通のあるいは各生物特有の「しくみ」について概説し、その理解の上に、私たち自身及び私たちの周りの生命現象に関して、その機構や意義を解説する。生命現象に対して問題意識を持ち、それを論理的にとらえようとする姿勢で授業に臨んでほしい。
This course provides an overview of the "mechanisms" common to all living organisms and unique to each organism, and on the basis of this understanding, explains the mechanisms and significance of life phenomena in and around us. Students should come to class with an awareness of the problems of life phenomena and an attitude of trying to understand them logically.
1 | イントロダクション |
2 | 生体を構成する物質(1) |
3 | 生体を構成する物質(2) |
4 | 生体とエネルギー |
5 | 細胞の構造と機能 |
6 | 遺伝情報の流れ(1) |
7 | 遺伝情報の流れ(2) |
8 | 抗生物質 |
9 | DNAの変異 |
10 | 遺伝 |
11 | ウイルス |
12 | 免疫 |
13 | 腸内細菌 |
14 | まとめ・最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎授業時のリアクションペーパー・小テスト(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に資料配付。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義時に適宜紹介。 |
本授業の目的は役に立つ知識の伝授ではない。生命現象に関する専門用語を単に暗記するのではなく、その意味することを論理的に正しく理解することが望まれる。授業では受講者への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待される。