日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
学びの精神/introduction to academic studiesintroduction to academic studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ジェンダー・スタディーズからの学び |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
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配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 学びの精神科目 |
In recent years, gender studies has stood out as a discipline that has experienced spectacular growth. The goal of this course is for students to understand that gender is a concept shared by everyone living in modern society, and for students to accurately comprehend this concept.
Students will look back upon their growth from the standpoint of gender, examining each topic discussed by relating it to their own lives. Students will acquire knowledge necessary to liberate themselves from pointless gender biases, enabling themselves to become a person who can contribute to the formation of a better society. Subjects related to sports and school gym classes will play a leading part in each topic discussed in the lecture.
1 | ガイダンス |
2 | ジェンダー概念の理解:ジェンダーって何? |
3 | 身の回りのジェンダー・バイアス |
4 | 男性学 |
5 | ‘history’or‘his story’? |
6 | 隠れたカリキュラム(1) |
7 | 隠れたカリキュラム(2) |
8 | メディアとジェンダー(1) |
9 | メディアとジェンダー(2) |
10 | 食行動とジェンダー |
11 | セクシュアル・マイノリティ |
12 | ジェンダーの視点からみた「オリンピック・パラリンピック」(1) |
13 | ジェンダーの視点からみた「オリンピック・パラリンピック」(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間内に限らず、授業で得た知識を日々の生活の中で活かすことが望まれる。それらの行動から本授業内容をさらに深められることを期待する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー兼授業態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 飯田貴子ほか編著 | 『よくわかるスポーツとジェンダー』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | 9784623081561 |
ジェンダーは「性」に深くかかわる概念である。従って、授業内で視聴する視聴覚資料の中には、性的な描写が含まれることもある。そのような資料を目にしたくない場合には、ガイダンス後に相談のこと。
また、授業の構成上、「ウエルネスプロモーション論」と内容の一部が重複することとなる。
近年、目覚ましい発展を遂げている学問分野の一つとして、ジェンダー・スタディーズが挙げられる。ジェンダーは現代社会を生きる全ての者に共通する概念であることから、その概念を正しく理解することを目標とする。
In recent years, gender studies has stood out as a discipline that has experienced spectacular growth. The goal of this course is for students to understand that gender is a concept shared by everyone living in modern society, and for students to accurately comprehend this concept.
ジェンダーの視点から自身の成育史を振り返り、各回のテーマと自らを結びつけて考察する。無用なジェンダー・バイアスから自らを解放し、よりよい社会づくりの一員となるために必要な知識を身につける。なお、各回のテーマを講義する際には、スポーツや学校体育に関する話題が中心となる。
Students will look back upon their growth from the standpoint of gender, examining each topic discussed by relating it to their own lives. Students will acquire knowledge necessary to liberate themselves from pointless gender biases, enabling themselves to become a person who can contribute to the formation of a better society. Subjects related to sports and school gym classes will play a leading part in each topic discussed in the lecture.
1 | ガイダンス |
2 | ジェンダー概念の理解:ジェンダーって何? |
3 | 身の回りのジェンダー・バイアス |
4 | 男性学 |
5 | ‘history’or‘his story’? |
6 | 隠れたカリキュラム(1) |
7 | 隠れたカリキュラム(2) |
8 | メディアとジェンダー(1) |
9 | メディアとジェンダー(2) |
10 | 食行動とジェンダー |
11 | セクシュアル・マイノリティ |
12 | ジェンダーの視点からみた「オリンピック・パラリンピック」(1) |
13 | ジェンダーの視点からみた「オリンピック・パラリンピック」(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間内に限らず、授業で得た知識を日々の生活の中で活かすことが望まれる。それらの行動から本授業内容をさらに深められることを期待する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー兼授業態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 飯田貴子ほか編著 | 『よくわかるスポーツとジェンダー』 | ミネルヴァ書房 | 2018 | 9784623081561 |
ジェンダーは「性」に深くかかわる概念である。従って、授業内で視聴する視聴覚資料の中には、性的な描写が含まれることもある。そのような資料を目にしたくない場合には、ガイダンス後に相談のこと。
また、授業の構成上、「ウエルネスプロモーション論」と内容の一部が重複することとなる。