日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
学びの精神/introduction to academic studiesintroduction to academic studies |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「生殖技術」といのちの尊厳 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2016年度以降1年次入学者対象科目 学びの精神科目 |
Among various issues relating to bioethics, this course will especially focus on issues surrounding reproductive medicine and reproductive technology. We will make an attempt to gain an understanding of the reality of such ideas and ask ourselves about the future of our society and ways of life.
We will learn the reality of reproductive medicine and reproductive technology, and consider the understanding of people that underlies such ideas and policies. Through this process, we will uncover and reconsider values about life and people that exist inside our society and ourselves, and seek for an ideal state of society and ways to participate in forming such a society. You will submit several small reports too.
1 | イントロダクション キリスト教倫理学と人間の責任 |
2 | 生命倫理の諸課題へのキリスト教倫理学の呼応 |
3 | AIHとAID① |
4 | AIHとAID② |
5 | 「子どもをつくる」ということ |
6 | IVFをめぐって① |
7 | IVFをめぐって② |
8 | 「受精卵」・ヒト・人間 |
9 | 代理出産・代理母① |
10 | 代理出産・代理母② |
11 | 着床前診断 |
12 | 出生前診断① |
13 | 出生前診断② |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回ごとに、授業内でとりあげた事柄について振り返り、自身の問いや見解をまとめておくこと。次の授業時に意見発表を求めることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
複数回の小レポート(30%) コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合には成績評価の対象としない。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
グループに分かれての討議や全体での討論も行う予定。主体的な参加と積極的な発言を期待する。
「生命倫理」の課題の中から、いわゆる「生殖医療」と「生殖技術」に関わる問題に焦点を合わせ、実状の把握に努めるとともに、今後のわたしたちの社会の在り方と自身の生き方を尋ねる。
Among various issues relating to bioethics, this course will especially focus on issues surrounding reproductive medicine and reproductive technology. We will make an attempt to gain an understanding of the reality of such ideas and ask ourselves about the future of our society and ways of life.
「生殖医療」の実状や「生殖技術」の実態を学び、その根柢にある人間理解を検討する。この作業を通して、わたしたちの社会の内や自身の中にある「いのち」や「人間」についての価値観を掘り起こして問い直し、あるべき社会の姿とその社会形成への参与を模索する。筆記試験の他に、複数回の小レポート提出を課す。
We will learn the reality of reproductive medicine and reproductive technology, and consider the understanding of people that underlies such ideas and policies. Through this process, we will uncover and reconsider values about life and people that exist inside our society and ourselves, and seek for an ideal state of society and ways to participate in forming such a society. You will submit several small reports too.
1 | イントロダクション キリスト教倫理学と人間の責任 |
2 | 生命倫理の諸課題へのキリスト教倫理学の呼応 |
3 | AIHとAID① |
4 | AIHとAID② |
5 | 「子どもをつくる」ということ |
6 | IVFをめぐって① |
7 | IVFをめぐって② |
8 | 「受精卵」・ヒト・人間 |
9 | 代理出産・代理母① |
10 | 代理出産・代理母② |
11 | 着床前診断 |
12 | 出生前診断① |
13 | 出生前診断② |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回ごとに、授業内でとりあげた事柄について振り返り、自身の問いや見解をまとめておくこと。次の授業時に意見発表を求めることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
複数回の小レポート(30%) コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席がない場合には成績評価の対象としない。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |
グループに分かれての討議や全体での討論も行う予定。主体的な参加と積極的な発言を期待する。