日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ドイツ語/GermanGerman |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N434/Tue.2・N434 Tue.2・N434, 木3・N434/Thu.3・N434, Thu.3・N434 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG1010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
スポーツウェルネス学部、コミュニティ福祉学部スポーツウェルネス学科の学生対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FL191 |
The aims of this course are based on the description of A1 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
2. Can introduce him/herself and others and can ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
3. Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
到達目標はCEFR(ヨーロッパ言語共通参照枠)のA1レベルに基づき,以下のように定める。
1. 具体的な欲求を満足させるための,よく使われる日常的表現と基本的な言い回しは理解し,用いることもできる。
2. 自分や他の人を紹介することができ,どこに住んでいるか,誰と知り合いか,持ち物などの個人的情報について,質問したり,答えたりできる。
3. もし,相手がゆっくり,はっきりと話して,助け船を出してくれるなら簡単なやり取りをすることができる。
The aims of this course are based on the description of A1 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand and use familiar everyday expressions and very basic phrases aimed at the satisfaction of needs of a concrete type.
2. Can introduce him/herself and others and can ask and answer questions about personal details such as where he/she lives, people he/she knows and things he/she has.
3. Can interact in a simple way provided the other person talks slowly and clearly and is prepared to help.
この科目では,ペアワークやグループワークを通し,学習者同士が互いに協力しながら学ぶことで,ドイツ語の文法知識だけでなく,言語運用能力(話す・聞く・読む・書くなどのスキル)を総合的に身に付ける。また,複言語・複文化能力を養うために,ドイツ語圏の社会や文化について自国のものと比較しながら理解を深める。
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
1 | Lektion 1 テーマ:挨拶/自己紹介/国名・専攻 文法:動詞の現在人称変化/動詞の位置 |
2 | Lektion 2 テーマ:職業・国籍 文法:seinの1人称と2人称/並列の接続詞/ ja/nein/dochの使い方 |
3 | Lektion 3 テーマ:友達の紹介/数詞(0~10)/言語名 文法:動詞の現在人称変化(3人称)/人物を表す形容詞 |
4 | プロジェクト① Meine Familie |
5 | Lektion 4 テーマ:レストランでの会話/持ち物①/色/食べ物・飲み物 文法:名詞の性と定冠詞・不定冠詞(1格・4格)/4格目的語をとる動詞/ 不規則動詞の現在人称変化I/評価を表す副詞 |
6 | Lektion 5 テーマ:住まい・家具/数詞(11~100)/値段を聞く 文法:人称代名詞(1格・4格)/名詞の複数形 |
7 | Lektion 6 テーマ:家族/持ち物② 文法:所有冠詞と否定冠詞(1格・4格) |
8 | プロジェクト② Meine Lieblingsdinge |
9 | Lektion 7 テーマ:趣味・余暇活動・頻度の表現・曜日 文法:不規則動詞の現在人称変化II |
10 | Lektion 8 テーマ:贈り物/身に付ける物/数詞(101~) 文法:所有冠詞と人称代名詞(3格) |
11 | Lektion 9 テーマ:予定の取り決め/ホテルの受付/予定・規則・願望 文法:話法の助動詞/未来形 |
12 | Lektion 10 テーマ:街の中で・道案内/交通手段 文法:時・場所を表す前置詞 |
13 | プロジェクト③ Termin am Wochenende |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
宿題・復習などの自主学習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業参加度(小テストや課題提出等を含む)(50%) 中間・最終テスト(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 新倉真矢子・正木晶子・中野有希子 | 『シュピッツェ!1 コミュニケーションで学ぶドイツ語』 | 朝日出版社 | 2019 | 9784255254227 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に説明する。 |
「ドイツ語基礎1」を修得済でないと,「ドイツ語基礎2」に進めない。