日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ドイツ語/GermanGerman |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・N434/Thu.2・N434 Thu.2・N434 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG3013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
抽選登録科目 定員30名 自由科目コア科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FL717 |
Using textbook on current topics in German-speaking societies, students will develop the vocabulary and technics of reading skills. Video materials are also used to improve listening comprehension skills.
Students read and listen to texts and check their understanding of intermediate grammar. They practise writing and summarising skills. Students will also research an issue about each topics. We will have the opportunity to bring own ideas and to exchange them.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ドイツ語圏の時事問題を扱ったテキストを用いて,語彙を定着させ,読解の技術を身につけます。
さらに映像教材を使って,聴解力を養います。
Using textbook on current topics in German-speaking societies, students will develop the vocabulary and technics of reading skills. Video materials are also used to improve listening comprehension skills.
テキストを読み,聴き,文法事項の理解を確認します。あわせて作文,ドイツ語で要約する練習などを行ないます。
そして,ランデスクンデについての課題を調べ,日本語とドイツ語を使って,意見交換する機会を設けます。
Students read and listen to texts and check their understanding of intermediate grammar. They practise writing and summarising skills. Students will also research an issue about each topics. We will have the opportunity to bring own ideas and to exchange them.
1 | ガイダンス、自己紹介 Kapitel 1 Hamstern als Pfillicht? 前半を少し読む |
2 | Kapitel 1の前半残り~後半を読む Grammatik Lexik 作文練習 |
3 | Kapitel 1のまとめ Landeskundeに関する意見交換 インタビュー動画の聞き取り |
4 | Kapitel 2 Der letzte große Wunsch - Wie ein Projekt todkranken Menschen noch einmal Freude schenkt 前半を読む Grammatik |
5 | Kapitel 2の後半を読む Lexik 作文練習 |
6 | Kapitel 2のまとめ Landeskundeに関する意見交換 インタビュー動画の聞き取り |
7 | Kapitel 3 Ausstieg aus dem Atomausstieg? 前半を読む Grammatik |
8 | Kapitel 3の後半を読む Lexik 作文練習 |
9 | Kapitel 3のまとめ Landeskundeに関する意見交換、インタビュー動画の聞き取り |
10 | Kapitel 4 Für 9 Euro einen Monat durch ganz Deutschland! 前半を読む Grammatik Lexik 作文練習 |
11 | Kapitel 4の後半を読む Landeskundeに関する意見交換、映像資料を見る |
12 | Kapitel 5 Nächster Halt: Nachhaltigkeit - Der faire Supermarktzug 前半を読む Grammatik |
13 | Kapitel 5の後半を読む Lexik 作文練習 |
14 | Kapitel 5のまとめ Landeskundeに関する意見交換 映像資料を見る |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された箇所の音声を必ず聞き,音読練習をしましょう。
授業時に,音読できるかどうかを確認します。
わからない単語を調べ,文の構造を正確に捉えながら,各回のテクストを読みましょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(予習・音読・授業内活動70%・課題への取り組み30%)(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Diana Beier-Taguchi, 田中雅敏 | 『DACH・トピックス10 2023年版』 | 朝日出版社 | 2023 | 97842552546471084 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中尾悠爾・朝倉 巧・ 平尾 浩三 | 『必携ドイツ文法総まとめ』(改訂版) | 白水社 | 2004 | 4560004927 |
その他 (Others) | |||||
独和辞書を持参しましょう |
PowerPointを使用した形式で,映像資料なども適宜活用する予定です。
リアクションペーパーなどについては,次回授業開始時にフィードバックを行ないます。
資料の配布,課題の提出などにBlackboard等を使用する予定です。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。