日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
ドイツ語/GermanGerman |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNG3012 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
抽選登録科目 定員30名 自由科目コア科目 |
The aims of this course are based on the description of B1 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
2. Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken.
3. Can produce simple connected text on topics which are familiar or of personal interest.
4. Can describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
1 | 導入:既習事項の確認・ウォーミングアップ・ドイツ語で自己紹介 Lektion 19: A Idole von früher und heute |
2 | Lektion 19: B Selbstkontrolle Lektion 19: C Veränderungen im Leben |
3 | Lektion 20: A Geräusche im Film Lektion 20: B Filmkritiken |
4 | Lektion 20: C der Heimatfilm Lektion 19 - 20 復習と小テスト |
5 | Lektion 21: A Konsumentenverhalten Lektion 21: B Reklamation |
6 | Lektion 21: C Werbung Lektion 22: A künstliche Lebensmittel |
7 | Lektion 22: B Vermutungen und Möglichkeiten Lektion 22: C Statistiken |
8 | Lektion 21 - 22 復習と小テスト プロジェクト① プレゼンテーションの準備 |
9 | Lektion 23: A Answandern Lektion 23: B Conchsurfing |
10 | Lektion 23: C Fernweh Lektion 24: A Beziehungen |
11 | Lektion 24: B Retrotrend Lektion 24: C Höflichkeit und Rücksicht |
12 | Lektion 23 - 24 復習と小テスト プロジェクト② ディスカッションの準備 |
13 | 口頭テスト:プレゼンテーション&ディスカッション |
14 | まとめ・最終筆記テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の復習,課題の学習を必ず行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や課題(50%) 授業内に実施する口頭テスト(30%) 筆記による課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Wilfried Krenn & Herbert Puhta | Motive Kursbuch B1 | Hueber | 2016 | 9783190018826 |
2 | Wilfried Krenn & Herbert Puhta | Motive Arbeitsbuch B1 | Hueber | 2016 | 9783190318827 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示。 |
授業は,ペアワークやグループワークなどを中心に行うため履修者の積極的な参加が求められる。課題へのフィードバックは随時授業内およびLMSを通して行う。
指定の教材はCEFR B1に相当。授業内言語はドイツ語をメインに,必要に応じて適宜日本語も使用する。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。
到達目標はCEFR(ヨーロッパ言語共通参照枠)のB1レベルに基づき,以下のように定める。
1. 仕事,学校,娯楽で普段出会うような身近な話題について,標準的な話し方であれば主要点を理解できる。
2. その言葉が話されている地域を旅行しているときに起こりそうな,たいていの事態に対処することができる。
3. 身近で個人的にも関心のある話題について,単純な方法で結びつけられた,脈絡のあるテクストを作ることができる。
4. 経験,出来事,夢,希望,野心を説明し,意見や計画の理由,説明を短く述べることができる。
The aims of this course are based on the description of B1 of CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) and determined as follows:
1. Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc.
2. Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken.
3. Can produce simple connected text on topics which are familiar or of personal interest.
4. Can describe experiences and events, dreams, hopes and ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
この科目では,ペアワークやグループワークを通し,学習者同士が互いに協力しながら学ぶことで,ドイツ語の文法知識だけでなく,言語運用能力(話す・聞く・読む・書くなどのスキル)を総合的に身に付ける。また,複言語・複文化能力を養うために,ドイツ語圏の社会や文化について自国のものと比較しながら理解を深める。
In this course students will learn comprehensively not only the basic grammatical knowledge of German but also linguistic performance (skills like speaking, listening, reading and writing), by cooperative learning with their classmates in pair work and group work. Moreover, to develop pluricultural and plurilinguistic skills, they will gain more insight of social and cultural knowledge by contrasting with their native lands.
1 | 導入:既習事項の確認・ウォーミングアップ・ドイツ語で自己紹介 Lektion 19: A Idole von früher und heute |
2 | Lektion 19: B Selbstkontrolle Lektion 19: C Veränderungen im Leben |
3 | Lektion 20: A Geräusche im Film Lektion 20: B Filmkritiken |
4 | Lektion 20: C der Heimatfilm Lektion 19 - 20 復習と小テスト |
5 | Lektion 21: A Konsumentenverhalten Lektion 21: B Reklamation |
6 | Lektion 21: C Werbung Lektion 22: A künstliche Lebensmittel |
7 | Lektion 22: B Vermutungen und Möglichkeiten Lektion 22: C Statistiken |
8 | Lektion 21 - 22 復習と小テスト プロジェクト① プレゼンテーションの準備 |
9 | Lektion 23: A Answandern Lektion 23: B Conchsurfing |
10 | Lektion 23: C Fernweh Lektion 24: A Beziehungen |
11 | Lektion 24: B Retrotrend Lektion 24: C Höflichkeit und Rücksicht |
12 | Lektion 23 - 24 復習と小テスト プロジェクト② ディスカッションの準備 |
13 | 口頭テスト:プレゼンテーション&ディスカッション |
14 | まとめ・最終筆記テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業の復習,課題の学習を必ず行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度や課題(50%) 授業内に実施する口頭テスト(30%) 筆記による課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Wilfried Krenn & Herbert Puhta | Motive Kursbuch B1 | Hueber | 2016 | 9783190018826 |
2 | Wilfried Krenn & Herbert Puhta | Motive Arbeitsbuch B1 | Hueber | 2016 | 9783190318827 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示。 |
授業は,ペアワークやグループワークなどを中心に行うため履修者の積極的な参加が求められる。課題へのフィードバックは随時授業内およびLMSを通して行う。
指定の教材はCEFR B1に相当。授業内言語はドイツ語をメインに,必要に応じて適宜日本語も使用する。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。