日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(言語系)/University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Language Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
中国語/ChineseChinese |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・9B01/Mon.4・9B01 Mon.4・9B01, 水2・4412/Wed.2・4412, Wed.2・4412 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LNC2013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
|
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
抽選登録科目 定員30名 自由科目基礎科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FQ744 |
Moving on from “Intermediate Chinese 1,” comprehensively improve the four Chinese language skills of speaking, listening, reading, and writing, that are appropriate for the intermediate level. The aim is to further expand the “range of expression” by establishing knowledge of vocabulary and grammar at the level of HSK Level 4 and the “Test of Chinese Proficiency” Grade 3 and higher, while connecting them to improving communication skills.
In class, in parallel with the point commentary, text translation and practice questions, remain conscious of always returning to the previously learned vocabulary and grammatical items of the “oral expressions,” and repeat “pattern practice”.
In addition, to train the “imagination” to speak naturally, incorporate training that uses visual aids.
We will also study society and culture of the Chinese-speakingsphere.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「中国語中級1」に引き続き,中級レベルにふさわしい中国語の4技能(話す・聞く・読む・書く)を総合的に養成する。HSK4級・中国語検定試験3級以上の語彙や文法の知識を定着させ,それらをコミュニケーション能力向上につなげ,さらなる「表現の幅」の拡充を目指す。
Moving on from “Intermediate Chinese 1,” comprehensively improve the four Chinese language skills of speaking, listening, reading, and writing, that are appropriate for the intermediate level. The aim is to further expand the “range of expression” by establishing knowledge of vocabulary and grammar at the level of HSK Level 4 and the “Test of Chinese Proficiency” Grade 3 and higher, while connecting them to improving communication skills.
授業ではポイントの解説や本文翻訳・練習問題と並行して,学習した語彙や文法事項を「口頭表現」に還元することを意識したパターンプラクティスを繰り返す。
また,自然な発話をするための「発想力」を鍛錬すべく,視覚教材を用いたトレーニングも取り入れる。随時,中国語圏の社会や文化についても触れる。
In class, in parallel with the point commentary, text translation and practice questions, remain conscious of always returning to the previously learned vocabulary and grammatical items of the “oral expressions,” and repeat “pattern practice”.
In addition, to train the “imagination” to speak naturally, incorporate training that uses visual aids.
We will also study society and culture of the Chinese-speakingsphere.
1 | オリエンテーション(授業内容や成績評価などについて) |
2 | 第1課「自然環境」 本文ポイント・本文・練習問題 |
3 | 第2課「方言特色」 本文ポイント・本文・練習問題 |
4 | 第3課「歴史伝説」 本文ポイント・本文・練習問題 |
5 | 第4課「名所旧跡」本文ポイント・本文・練習問題 |
6 | 第5課「新たな都市の姿」 本文ポイント・本文・練習問題 |
7 | 第6課「商業の中心」 本文ポイント・本文・練習問題 |
8 | 第7課「有名料理と軽食」 本文ポイント・本文・練習問題 |
9 | 第8課「下町住宅」 本文ポイント・本文・練習問題 |
10 | 第9課「文化娯楽」 本文ポイント・本文・練習問題 |
11 | 第10課「祝祭日と習俗習慣」 本文ポイント・本文・練習問題 |
12 | 第11課「学校教育」 本文ポイント・本文・練習問題 |
13 | 第12課「『海派』の伝統」 本文ポイント・本文・練習問題 |
14 | まとめ(聴解練習・口頭練習・造句練習) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習としては各課の新出単語や文法ポイントを整理したうえで,例文や本文を日本語に訳出しておくこと。また,全ての中国語文は十分な声量と正確な発音で音読できるよう,音源を聞き込み,暗唱してしまうくらい読み込んできてほしい。
復習は習った単語やポイント表現を使って,本文の内容などを改めて中国語で表現(復元)できるか,音読や即時通訳,作文を通してチェックすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 小テスト(筆記・口頭)(30%) 授業内で指示した課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
3分の2以上の出席をしていない場合は単位修得不可。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鄭麗芸 | 『中国語会話テキスト 你好,上海(CD付)』 | 駿河台出版社 | 2017年 | 9784411031457 |
授業開始時レベル:HSK4級
原則として全授業回対面実施予定
授業ではペアワークを多用する。
母語話者は履修してはならない。単位修得できないため注意すること。