日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA304/HA304HA304 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・N431/Thu.4・N431 Thu.4・N431 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA304 |
The purpose is to be able to understand the local community from multiple perspectives.
Here in Japan, various systems and organizations have been put in place to support local communities. On the other hand, local communities are truly diverse. While each community is diverse, it is also diverse within the community. In this lecture, we will acquire knowledge of each local community while referring to cases from various parts of Japan as appropriate. At the same time, the aim is to broaden the perspectives of the participants in order to perceive the local community from multiple angles.
Requests submission of reaction papers as appropriate.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義は、地域社会を多角的に捉えられるようになることが目的である。
The purpose is to be able to understand the local community from multiple perspectives.
私たちは、地域社会に住んでいる。ここ日本において、地域社会を支えるべく様々な制度や組織が整えられてきた。他方で、地域社会とは実に多様なものである。地域社会ごとに多種多様であると同時に、地域社会内部もまた多様である。本講義では、日本各地の事例を適宜参照しながら、それぞれの地域社会の知識を得る。それと同時に、地域社会を多角的に捉えるために受講者の視野を広げることが狙いである。
適宜リアクションペーパーの提出を求める。
Here in Japan, various systems and organizations have been put in place to support local communities. On the other hand, local communities are truly diverse. While each community is diverse, it is also diverse within the community. In this lecture, we will acquire knowledge of each local community while referring to cases from various parts of Japan as appropriate. At the same time, the aim is to broaden the perspectives of the participants in order to perceive the local community from multiple angles.
Requests submission of reaction papers as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | 地域社会学の系譜 |
3 | 地域社会を支える制度や組織(1)中央集権の視点から |
4 | 地域社会を支える制度や組織(2)地方分権の視点から |
5 | 地域社会と地方自治体:条例 |
6 | 地域の歴史(1)客観的な地域社会 |
7 | 地域の歴史(2)主観的な地域社会 |
8 | 東京から遠く離れた地域(1)前近代性の取り扱い |
9 | 東京から遠く離れた地域(2)発展性の取り扱い |
10 | 地域社会の内外(1)河川がつなぐ二つの地域社会 |
11 | 地域社会の内外(2)分断された一つの地域社会 |
12 | 阪神淡路大震災(1)危機と対応 |
13 | 阪神淡路大震災(2)被災当事者(講義担当者)の声を聞く |
14 | 総括 |
講義に関する書籍等を読み、関連するニュースなどを収集すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 複数回のリアクションペーパー(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None