日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
訪日インバウンド・ショッピングツーリズムの提言案策定 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・N336/Mon.3・N336 Mon.3・N336 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA398 |
During these three years, by coming into contact with the actual conditions and issues occurring in the tourism and travel industry, which has been severely affected by the new coronavirus, and by thinking about how to solve these issues and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.
Although there are many important issues that need to be tackled regarding the current situation of tourism in Japan, in this seminar, as a continuation of the topic in the spring semester, we will focus on "inbound tourism to Japan" and study the regional development by inbound tourism to Japan through group discussions and the theme of "tourism as a means to solve regional social issues".
The seminar consists of three steps conducted as one set: a lecture that introduces basic knowledge and specific examples for each topic, a group discussion to discuss the lecture topics in small groups, and a presentation of the results of the group discussion and review.
As specific topics for investigation, the seminar will cover shopping as the most important activity for foreign tourists to experience Japan, and we will come up with proposals to the Japan Shopping Tourism Organization regarding inbound shopping tourism in Japan. Rather than just a case study of past examples, participants will work on an actual case in real time to create a business plan that connects tourism/travel and solutions to social issues, then present it to the Japan Shopping Tourism Organization.
Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この3年間、新型コロナウィルスによって深刻な打撃を受けている観光及び旅行の現場で起きている実態・課題に触れ、実務を通じ、その解決の方策や取り組み方を自ら考えることで、卒業後のそれぞれの現場で役立つ「環境変化に対応できる実践的なものの見方や考え方及び社会人としての必須のスキル」を身につける。
During these three years, by coming into contact with the actual conditions and issues occurring in the tourism and travel industry, which has been severely affected by the new coronavirus, and by thinking about how to solve these issues and how to tackle them through practical work, participants will acquire "practical views and ideas that can respond to changes in the environment and essential skills as a member of society", which will be useful in their respective workplaces after graduation.
我が国の観光の現状において取り組むべき重要なテーマは数多くあるが、春学期の演習テーマに引き続き「訪日インバウンド」を取り上げ、「地域の社会課題の解決手段としての観光」というテーマと合わせ、訪日インバウンドによる地域活性化についてグループ討議を通じ検討する。
各テーマに関する基礎的な知識や具体的な事例を紹介する「講義」、講義を踏まえ少人数グループでディスカッションを行う「グループ討議」、グループ毎に検討した結果の「発表・講評(発表後、現場のプロによる講評)」という3つのステップを1セットとして授業展開する。検討テーマとしては、訪日インバウンドにおいて日本を体験できる最大のコンテンツである「ショッピング」を取り上げ「訪日インバウンド・ショッピングツーリズムの提言案作成」を予定している。
観光・旅行と社会課題解決とを繋ぐビジネスプランプランを過去事例のケーススタディではなく、リアルタイムで現実のケースに取り組み、実際にジャパンショッピングツーリズム協会にプレゼンを行う。これらの取り組みにより企画提案力だけでなく、チームワーク力やプレゼンテーション力などビジネスパーソンとしての実践的かつ必須のスキルも習得する。
Although there are many important issues that need to be tackled regarding the current situation of tourism in Japan, in this seminar, as a continuation of the topic in the spring semester, we will focus on "inbound tourism to Japan" and study the regional development by inbound tourism to Japan through group discussions and the theme of "tourism as a means to solve regional social issues".
The seminar consists of three steps conducted as one set: a lecture that introduces basic knowledge and specific examples for each topic, a group discussion to discuss the lecture topics in small groups, and a presentation of the results of the group discussion and review.
As specific topics for investigation, the seminar will cover shopping as the most important activity for foreign tourists to experience Japan, and we will come up with proposals to the Japan Shopping Tourism Organization regarding inbound shopping tourism in Japan. Rather than just a case study of past examples, participants will work on an actual case in real time to create a business plan that connects tourism/travel and solutions to social issues, then present it to the Japan Shopping Tourism Organization.
Through these activities, participants will acquire not only planning and proposal skills, but also practical and essential skills as businesspersons, such as teamwork and presentation skills.
1 | ガイダンス及び講義:訪日インバウンド・ショッピングツーリズムの基礎知識 |
2 | 講義:訪日インバウンド・ショッピングの現状と課題 |
3 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
4 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
5 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
6 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
7 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
8 | 中間発表・講評:訪日インバウンド・ショッピングツーリズムの提言案発表とレビュー |
9 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
10 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
11 | 壁打ち:訪日インバウンド・ショッピング 提言案の考え方整理 |
12 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
13 | グループ討議:訪日インバウンド・ショッピングの提言案作成 |
14 | 最終発表・講評:訪日インバウンド・ショッピングツーリズムの提言案発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に随時指示・紹介する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・活動状況とグループ討議や発表での主体性・貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に随時紹介する。 |