日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5・N423/Mon.5・N423 Mon.5・N423 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HA667 |
Deepen understanding of the perspectives and methods of sociology of tourism.
Students will deepen their knowledge of sociology through literature readings and understanding of classical discussions in sociology and cultural anthropology. In addition to classroom lectures, fieldwork will be conducted, and students will engage in research and analysis of regional and tourism phenomena using the perspectives acquired in class.
In the latter half of the class, students will individually or in groups determine a research theme and prepare a research plan with opportunities for presentation and discussion.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
観光社会学の視点と方法に関する理解を深める。
Deepen understanding of the perspectives and methods of sociology of tourism.
社会学や文化人類学の文献講読や古典的議論の理解を通じて、社会学に関する知識を深める。座学に加えてフィールドワークを行い、授業で身につけた視点を用いて地域や観光現象に関する調査・分析に取り組む。
授業後半には個人もしくはグループごとに研究テーマを定め、発表・議論の場を設けて研究計画を作成する。
Students will deepen their knowledge of sociology through literature readings and understanding of classical discussions in sociology and cultural anthropology. In addition to classroom lectures, fieldwork will be conducted, and students will engage in research and analysis of regional and tourism phenomena using the perspectives acquired in class.
In the latter half of the class, students will individually or in groups determine a research theme and prepare a research plan with opportunities for presentation and discussion.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読の方法 |
3 | 文献講読・ディスカッション |
4 | 文献講読・ディスカッション |
5 | 文献講読・ディスカッション |
6 | 文献講読・ディスカッション |
7 | フィールドワーク |
8 | 文献講読・ディスカッション |
9 | 文献講読・ディスカッション |
10 | 文献講読・ディスカッション |
11 | 文献講読・ディスカッション |
12 | 研究計画の作成・発表 |
13 | 研究計画の作成・発表 |
14 | まとめ |
授業前には文献講読や発表の準備を行う。
授業後には発表内容の振り返りや授業で取り上げたテーマに関するさらなる分析をまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(文献講読、発言の内容、提出物)(60%) 期末レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 市野澤潤平 | 基本概念から学ぶ観光人類学 | ナカニシヤ出版 | 2022 | 9784779514333 |
2 | 安村克己ほか | よくわかる観光社会学 | ミネルヴァ書房 | 2011 | 9784623060375 |
3 | 須藤廣ほか | よくわかる観光コミュニケーション論 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623091874 |