日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The objective is to “know and understand others", and for this purpose to cultivate empathy in accordance with cultural anthropology and folkloristic methods. Fieldwork has been conducted in these disciplines (participant observation, life history, and interviews) for the purpose of knowing others. But to know others, language by itself is not always sufficient. Language is suitable for logical constructs, but human life is difficult to express in words alone. Focusing on anthropological practice primarily dealing with video and visual expressions, we will learn how to understand these kind of aspects.
While such aspects are tentatively called "images" [see Seminar A, Year 2], they are not easily expressed with video. In anthropological fieldwork where there is a common understanding of others, it is difficult to observe scenes where the “image” appears without having lived with others for a long time. As we learned in the second year seminars, this is because it is virtually impossible within the limitations of time, technology and basic knowledge. Therefore, in order to handle the techniques of visual anthropology and ethnography in this discipline by ourselves, we will focus on “movement in the city”, the fluidity of countless people constantly changing and the vernacular (non-mainstream = people's local culture and way of life), as well trying aspects of basic video work. Of course, this is a small part of the activity, and the same as in the spring semester classes, we will continue to read and critique visual works including circular reading, and documentary and film related to visual expressions in anthropology and folklore studies.
1 | 講義:映像実践にむけて |
2 | 講義:空間を見る |
3 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
4 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
5 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
6 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
7 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
8 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
9 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
10 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
11 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
12 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
13 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学部における人類学関連科目、および現代心理学部の映像人類学関連科目の履修を推奨します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加状況(20%) ゼミでの文献報告(40%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献や映像資料は随時指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考になる文献としては以下の通りです。 村尾静二他『映像人類学(シネ・アンスロポロジー)―人類学の新たな実践へ』、分藤大翼他『フィールド映像術』、日高優他『映像と文化―知覚の問いに向かって』、新井一寛他『映像にやどる宗教、宗教をうつす映像』、南出和余他『フィールドワークと映像実践:研究のためのビデオ撮影入門』、『美術手帖2018年6月号・アートと人類学』、箭内匡『イメージの人類学』 |
演習は講義と違って受動的な聴講ではなく、受講生の能動的な参加によって成り立ちます。指導にも関わらず参加態度が改善されない場合、受講の継続可否の判断を行います。
機会と金銭的余裕があれば一眼レフカメラ(動画機能に優れたもの)を入手することが望ましい。
文化人類学・民俗学の手法に則って「他者を知り理解する」、そのための想像力を養うことを目的とします。これらの学問は他者を知るためにフィールドワーク(参与観察、生活史、インタビュー)を行ってきました。しかし他者を知ることは、必ずしも言語のみでは十分ではありません。言語はロジックを組み立てるのに適したものですが、人の生は言語だけでは表しにくい部分があります。映像やビジュアルな表現を主体とする人類学的実践に着目し、このような部分の理解の仕方について学んでいきます。
The objective is to “know and understand others", and for this purpose to cultivate empathy in accordance with cultural anthropology and folkloristic methods. Fieldwork has been conducted in these disciplines (participant observation, life history, and interviews) for the purpose of knowing others. But to know others, language by itself is not always sufficient. Language is suitable for logical constructs, but human life is difficult to express in words alone. Focusing on anthropological practice primarily dealing with video and visual expressions, we will learn how to understand these kind of aspects.
このような部分を仮に「イメージ」と呼んだ場合[演習2年Aシラバス参照]、それを映像で表現するのは容易ではありません。他者を理解するという一応の共通了解を持った人類学的フィールドワークにおいては、他者と長く暮らすことを抜きに「イメージ」の立ち現れる場面に立ち会うこともまた難しく、学部2年次の演習という、時間的にも技術的にも、また基礎知識の面でも限られた状況では事実上不可能だからです。そこで本科目では少しでも映像人類学、映像民族誌の手法に自らの手で触れるために、「都市における動き」に着目し、無数の人が錯綜し日々変化し続ける都市の流動性やヴァナキュラーな(非主流的な=人々のローカルな文化や生き方といったような)局面に着目して初歩的な映像作品にトライしてみたいと考えています。もちろんそれは活動のごく一部であり、教室では春学期同様に人類学・民俗学における映像表現に関する論文輪読やドキュメンタリー・映画を含む映像作品の鑑賞と批評を継続します。
While such aspects are tentatively called "images" [see Seminar A, Year 2], they are not easily expressed with video. In anthropological fieldwork where there is a common understanding of others, it is difficult to observe scenes where the “image” appears without having lived with others for a long time. As we learned in the second year seminars, this is because it is virtually impossible within the limitations of time, technology and basic knowledge. Therefore, in order to handle the techniques of visual anthropology and ethnography in this discipline by ourselves, we will focus on “movement in the city”, the fluidity of countless people constantly changing and the vernacular (non-mainstream = people's local culture and way of life), as well trying aspects of basic video work. Of course, this is a small part of the activity, and the same as in the spring semester classes, we will continue to read and critique visual works including circular reading, and documentary and film related to visual expressions in anthropology and folklore studies.
1 | 講義:映像実践にむけて |
2 | 講義:空間を見る |
3 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
4 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
5 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
6 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
7 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
8 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
9 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
10 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
11 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
12 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
13 | 映像作品の鑑賞と批評、受講生による発表 |
14 | 全体の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学部における人類学関連科目、および現代心理学部の映像人類学関連科目の履修を推奨します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加状況(20%) ゼミでの文献報告(40%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講読文献や映像資料は随時指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考になる文献としては以下の通りです。 村尾静二他『映像人類学(シネ・アンスロポロジー)―人類学の新たな実践へ』、分藤大翼他『フィールド映像術』、日高優他『映像と文化―知覚の問いに向かって』、新井一寛他『映像にやどる宗教、宗教をうつす映像』、南出和余他『フィールドワークと映像実践:研究のためのビデオ撮影入門』、『美術手帖2018年6月号・アートと人類学』、箭内匡『イメージの人類学』 |
演習は講義と違って受動的な聴講ではなく、受講生の能動的な参加によって成り立ちます。指導にも関わらず参加態度が改善されない場合、受講の継続可否の判断を行います。
機会と金銭的余裕があれば一眼レフカメラ(動画機能に優れたもの)を入手することが望ましい。