日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Tourism
Course Code other registration
Theme・Subtitle 観光、移動と多様性
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2003
Language Others
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Upon successful completion of the course, students will be able to:
1) Examine new ways of working, playing, moving, dwelling, and building local communities through the lens of tourism and mobility.
2) Develop the sociological imagination to consider makes a fair and sustainable society.
3) Appreciate the perspectives and lived experiences of members of social minorities such as youth, women, people in the LGBTQI+ communities and those from migrant backgrounds in order to explore possibilities for building solidarity across differences.

【Course Contents】

In this course, students read sociological literature to learn about the relationship between identity and structural inequality, and gain knowledge of existing initiatives that seek to create a more diverse and sustainable society. By giving presentations and preparing for field research as a group, students gain skills to learn collaboratively and through hands-on practice. Field trips provide opportunities to apply classroom knowledge and further stimulate students' understanding and interest.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
3 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
4 フィールドトリップ
5 プレゼンテーション、ディスカッション
6 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
7 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
8 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
9 文献講読、プレゼンテーション、ディスカッション 
10 調査計画と準備
11 調査計画と準備
12 調査計画と準備
13 調査計画と準備
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献講読や発表の準備などをしてから授業に参加することが履修の前提となる。
「観光社会学3(ジェンダー)」の履修を強く勧める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業の参加度(50%)
授業内に指示した提出物(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 一橋大学社会学部佐藤文香ゼミ生一同, 佐藤文香 ジェンダーについて大学生が真剣に考えてみた――あなたがあなたらしくいられるための29問 明石書店 2019 9784750348520
2 石田仁 はじめて学ぶLGBT 基礎からトレンドまで ナツメ社 2019 9784816365829
3 ケイン樹里安、上原健太郎 ふれる社会学 北樹出版 2019 9784779306181
4 渡邊崇志、前田有佳利 ゲストハウスがまちを変える 学芸出版社 2022 9784761528140
5 大谷悠 都市の〈隙間〉からまちをつくろう 学芸出版社 2020 9784761527471
6 藤原辰史 縁食論ー孤食と共食のあいだ ミシマ社 2020 9784909394439
7 清水展、小國和子 現場グラフィーーダイバーシティ時代の可能性をひらくために 明石書店 2021 9784750351445
その他 (Others)
随時案内する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

一人一人が、これまでの人生経験や関心事に基づいて自分の取り柄や長所を(再)発見し、「誰もが生きやすい社会」の実現に向けた活動に活かしていけるようなゼミを一緒に作っていきたいと思います。担当者は英語圏の大学で長く勤務した経験があるので、英語で活動、発信したい履修生への対応も可能です。

【注意事項 / Notice】