日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化人類学社会調査実習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Engaging in fieldwork based on cultural anthropology and folklore perspectives and methodologies, the class aims to express the results as ethnography.
This discipline is the so-called social research training. It is necessary to approach with a serious attitude and manner of facing the location. Respondents met while conducting the surveys should not be collaborators known previously at the university, but students should devise a survey plan, go into the areas, find people, make appointments and build relationships. Anthropological fieldwork not only allows respondents to spend time, but also on occasion to go into the lives of others who have not lived together before (Life / Bio), and this is why it is necessary to think seriously about what is to be investigated. Through such introspection and intellectual struggle, a world completely different from pre-packaged learning programs is opened-up. In Seminar A, a study plan for this purpose will be devised, and the study methods for the fieldwork will be conducted, along with advance study of the location and subject.
1 | イントロダクション |
2 | フィールドワークの目的と方法 |
3 | フィールドワークの目的と方法 |
4 | フィールドワークの目的と方法 |
5 | ゼミ生による課題報告 |
6 | ゼミ生による課題報告 |
7 | ゼミ生による課題報告 |
8 | ゼミ生による課題報告 |
9 | ゼミ生による課題報告 |
10 | 調査計画の作成 |
11 | 調査計画の作成 |
12 | 調査計画の作成 |
13 | 調査の事前打ち合わせ |
14 | 調査の事前打ち合わせ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本年度の社会調査実習は「イメージ」や「映像」による表現を取り込みます。履修にあたっては「フィールドワーク論」を履修済みであることを参加条件とします。ただし未履修の場合は3年春学期に必ず受講し、調査時までに各科目内容の全体を理解しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
フィールドワークへの参加状況(50%) 事前学習への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
社会調査実習は調査計画の立案、調査地との折衝、旅程の手配を含めて受講生の主体的な実践や共同作業により遂行されます。そのため意欲的な関わりが見られなかったり、欠席が目立ったりする受講生には中途であっても受講を停止する場合があります。
文化人類学・民俗学的な視点や方法論にもとづくフィールドワーク(FW)に実習として従事し、その成果をエスノグラフィー(民族誌)として表現します。
Engaging in fieldwork based on cultural anthropology and folklore perspectives and methodologies, the class aims to express the results as ethnography.
本科目はいわゆる社会調査実習です。取り組む姿勢や現地への向き合い方においては真剣であることが求められます。調査で出会うインフォーマントは事前に大学で用意した協力者ではなく、受講者自らが調査計画を立て、地域に入って人を見つけ、アポを取り、意思を疎通していくことで関係が生まれていきます。インフォーマントの時間を割いてもらうばかりか、これまで生活を共にしてきたわけではない他者の生(Life/Bio)に時に踏み込むことにもなる人類学的FWでは、自分はなぜ・何のために調査をするのか常に真剣に考える必要に迫られますし、そのような内省的かつ知的な格闘を経ることによって、予めパッケージとして用意された学習プログラムや旅行とは全く異なる世界が開かれるはずです。演習Aではそのための調査計画を立案したり、FWの方法論を学び、調査地・テーマに関する事前学習を行います。
This discipline is the so-called social research training. It is necessary to approach with a serious attitude and manner of facing the location. Respondents met while conducting the surveys should not be collaborators known previously at the university, but students should devise a survey plan, go into the areas, find people, make appointments and build relationships. Anthropological fieldwork not only allows respondents to spend time, but also on occasion to go into the lives of others who have not lived together before (Life / Bio), and this is why it is necessary to think seriously about what is to be investigated. Through such introspection and intellectual struggle, a world completely different from pre-packaged learning programs is opened-up. In Seminar A, a study plan for this purpose will be devised, and the study methods for the fieldwork will be conducted, along with advance study of the location and subject.
1 | イントロダクション |
2 | フィールドワークの目的と方法 |
3 | フィールドワークの目的と方法 |
4 | フィールドワークの目的と方法 |
5 | ゼミ生による課題報告 |
6 | ゼミ生による課題報告 |
7 | ゼミ生による課題報告 |
8 | ゼミ生による課題報告 |
9 | ゼミ生による課題報告 |
10 | 調査計画の作成 |
11 | 調査計画の作成 |
12 | 調査計画の作成 |
13 | 調査の事前打ち合わせ |
14 | 調査の事前打ち合わせ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本年度の社会調査実習は「イメージ」や「映像」による表現を取り込みます。履修にあたっては「フィールドワーク論」を履修済みであることを参加条件とします。ただし未履修の場合は3年春学期に必ず受講し、調査時までに各科目内容の全体を理解しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
フィールドワークへの参加状況(50%) 事前学習への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
社会調査実習は調査計画の立案、調査地との折衝、旅程の手配を含めて受講生の主体的な実践や共同作業により遂行されます。そのため意欲的な関わりが見られなかったり、欠席が目立ったりする受講生には中途であっても受講を停止する場合があります。