日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
This intermediate seminar designed for juniors will be a continuation of a better understanding of the fundamental aspects of tourism and its relation with society and culture through engaging with fieldwork experienced in the spring semester. Students will independently conduct field research on topics chosen themselves related to, but not confined to, “tourism and socio-cultural change” and summarize and present the preliminary results for further improvement. The seminar also aims to improve students’ English and academic skills.
In Seminar 3B, students will first organize the data collected from the field. Students will then interpret and summarize the data, and communicate the findings for further improvement through presentation and report, so that the results can be turned into a 4th year graduation research and or thesis.
1 | Orientation, looking back on the field work (オリエンテーション、春学期のフィールド調査を振り返る) |
2 | Organizing field data 1 (調査データの整理1) |
3 | Organizing field data 2 (調査データの整理2) |
4 | Organizing field data 3 (調査データの整理3) |
5 | Analysis of field data 1 (調査データの分析1) |
6 | Analysis of field data 2 (調査データの分析2) |
7 | Analysis of field data 3 (調査データの分析3) |
8 | Summarizing field results 1 (調査結果のとりまとめ1) |
9 | Summarizing field results 2 (調査結果のとりまとめ2) |
10 | Presentation on field results 1 (調査結果の発表1) |
11 | Presentation on field results 2 (調査結果の発表2) |
12 | Limitations of the fieldwork and future challenges 1 (フィールド調査の反省・今後の課題 1) |
13 | Limitations of the fieldwork and future challenges 2 (フィールド調査の反省・今後の課題 2) |
14 | Summary and looking forward to writing 4th year graduation research and or thesis(まとめ、4年次の卒業研究・論文執筆へ向けて) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are required to prepare for and review each session, as well as actively participate in literature review, discussions sessions, and filed surveys.
文献レビュー、フィールド調査のための十分な準備とディスカッションへの積極的参加・発信を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Class participation, discussion and presentation(演習での発表、ディスカッションへの参加)(50%) field surveys, project participation and report(フィールド調査、プロジェクトへの参加度、報告)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
There is no specific textbook(なし)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
References will be provided whenever necessary(必要に応じて適宣紹介する)。 |
※ Pronouns (代名詞): he/him/his
※ The contents of this syllabus are subject to change depending on the students' understanding.
一部の内容は変更される場合がある。
本演習は春学期に体験したフィールド調査などを通して、観光の基本的な側面と社会および文化との連関について専門的な理解を深めることを目指す。基本的には、「観光と社会的・文化的変容」を研究対象として考えていく。研究テーマの設定からフィールド調査の企画、調査分析、結果の報告まで、学生が自主的・主体的に行い、4年次の卒業研究・論文執筆へ向けて調査研究の課題と改善を図る。また、学生の英語と学術コミュニケーション能力を向上させることも目的とする。
This intermediate seminar designed for juniors will be a continuation of a better understanding of the fundamental aspects of tourism and its relation with society and culture through engaging with fieldwork experienced in the spring semester. Students will independently conduct field research on topics chosen themselves related to, but not confined to, “tourism and socio-cultural change” and summarize and present the preliminary results for further improvement. The seminar also aims to improve students’ English and academic skills.
本演習3Bでは、まず春学期のフィールド調査で収集したデータを整理し、データ分析後、発表などを通じて調査結果をとりまとめる。その後、フィールド調査の反省および今後の課題・改善について検討し、4年次の卒業研究・論文執筆へ向けて研究スキルをさらに深め発展させる。
In Seminar 3B, students will first organize the data collected from the field. Students will then interpret and summarize the data, and communicate the findings for further improvement through presentation and report, so that the results can be turned into a 4th year graduation research and or thesis.
1 | Orientation, looking back on the field work (オリエンテーション、春学期のフィールド調査を振り返る) |
2 | Organizing field data 1 (調査データの整理1) |
3 | Organizing field data 2 (調査データの整理2) |
4 | Organizing field data 3 (調査データの整理3) |
5 | Analysis of field data 1 (調査データの分析1) |
6 | Analysis of field data 2 (調査データの分析2) |
7 | Analysis of field data 3 (調査データの分析3) |
8 | Summarizing field results 1 (調査結果のとりまとめ1) |
9 | Summarizing field results 2 (調査結果のとりまとめ2) |
10 | Presentation on field results 1 (調査結果の発表1) |
11 | Presentation on field results 2 (調査結果の発表2) |
12 | Limitations of the fieldwork and future challenges 1 (フィールド調査の反省・今後の課題 1) |
13 | Limitations of the fieldwork and future challenges 2 (フィールド調査の反省・今後の課題 2) |
14 | Summary and looking forward to writing 4th year graduation research and or thesis(まとめ、4年次の卒業研究・論文執筆へ向けて) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are required to prepare for and review each session, as well as actively participate in literature review, discussions sessions, and filed surveys.
文献レビュー、フィールド調査のための十分な準備とディスカッションへの積極的参加・発信を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Class participation, discussion and presentation(演習での発表、ディスカッションへの参加)(50%) field surveys, project participation and report(フィールド調査、プロジェクトへの参加度、報告)(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
There is no specific textbook(なし)。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
References will be provided whenever necessary(必要に応じて適宣紹介する)。 |
※ Pronouns (代名詞): he/him/his
※ The contents of this syllabus are subject to change depending on the students' understanding.
一部の内容は変更される場合がある。