日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM4003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
By successfully completing the course, the students will be able to develop:
1)The ability to research a social phenomenon academically, building on their existing knowledge and experience.
2)The skills to develop a convincing and well-grounded argument.
In this course, students choose a research topic based on their interest, and develop an understanding of existing research findings and appropriate research methods. They refine their ideas by receiving feedback on their work in progress and complete a viable viable research plan.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献調査の方法と実践 |
3 | 先行研究の調査と文献レビュー(1) |
4 | 先行研究の調査と文献レビュー(2) |
5 | 先行研究の調査と文献レビュー(3) |
6 | 先行研究の調査と文献レビュー(4) |
7 | 調査方法と研究倫理についての文献講読(1) |
8 | 調査方法と研究倫理についての文献講読(2) |
9 | 研究計画の進捗状況報告(1) |
10 | 研究計画の進捗状況報告(2) |
11 | 研究計画書執筆(1) |
12 | 研究計画書執筆(2) |
13 | 研究計画書執筆(3) |
14 | 研究計画のまとめと発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業での指導とフィードバックを参考にし、各自で文献講読やレビューに取り組むことが履修の前提となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) ゼミへの参加度(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する。 |
調査対象によって調査方法やデータ取得の時期は様々であるため、上記の授業計画に変更が生じることもある。
各自、第一回授業までに関心のある研究テーマやトピックについて考え、できる範囲で事前調査をしておくことが望ましい。
これまで獲得した知識と経験を活かし、社会的事象を学術的に調査する力を養う。根拠に基づき説得力のある議論を展開するスキルを身につける。
By successfully completing the course, the students will be able to develop:
1)The ability to research a social phenomenon academically, building on their existing knowledge and experience.
2)The skills to develop a convincing and well-grounded argument.
各自調査テーマを決め、先行研究の知見と適切な調査方法に関する理解を深める。進捗状況を発表し、フィードバックから学ぶことで自分の考えを練り上げ、実行可能な研究計画書を仕上げる。
In this course, students choose a research topic based on their interest, and develop an understanding of existing research findings and appropriate research methods. They refine their ideas by receiving feedback on their work in progress and complete a viable viable research plan.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献調査の方法と実践 |
3 | 先行研究の調査と文献レビュー(1) |
4 | 先行研究の調査と文献レビュー(2) |
5 | 先行研究の調査と文献レビュー(3) |
6 | 先行研究の調査と文献レビュー(4) |
7 | 調査方法と研究倫理についての文献講読(1) |
8 | 調査方法と研究倫理についての文献講読(2) |
9 | 研究計画の進捗状況報告(1) |
10 | 研究計画の進捗状況報告(2) |
11 | 研究計画書執筆(1) |
12 | 研究計画書執筆(2) |
13 | 研究計画書執筆(3) |
14 | 研究計画のまとめと発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業での指導とフィードバックを参考にし、各自で文献講読やレビューに取り組むことが履修の前提となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) ゼミへの参加度(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する。 |
調査対象によって調査方法やデータ取得の時期は様々であるため、上記の授業計画に変更が生じることもある。
各自、第一回授業までに関心のある研究テーマやトピックについて考え、できる範囲で事前調査をしておくことが望ましい。