日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY1110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
Acquiring fundamental knowledge and developing statistical approach in order to use it as a tool to solve various problems in the course of studying psychology, as well as using it as means to conduct social surveys.
Students are given explanation of statistical techniques approach and methods in order to solve the problems and do the tasks by extracting useful information from the data. The lectures during "Psychological Statistics 1" are mainly devoted to descriptive statistical methods. In order to do that, lectures are given in accordance with the textbook on the topics below. Students progress through lectures while taking quizzes and having their level of understanding checked.
1 | 統計法と測定値の取り扱い(1) |
2 | 統計法と測定値の取り扱い(2) |
3 | 度数分布と統計図表 |
4 | 中心傾向の測度 |
5 | 得点の散布度(1) |
6 | 得点の散布度(2) |
7 | 得点の散布度(3) |
8 | 正規分布と相対的位置の測度 |
9 | 直線相関と直線回帰(1) |
10 | 直線相関と直線回帰(2) |
11 | 直線相関と直線回帰(3) |
12 | 母集団と標本(1) |
13 | 母集団と標本(2) |
14 | 社会における統計的手法の実用例,既存統計資料の評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書と電卓(ルート計算機能付き)を毎回必ず持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に行う小テスト(59%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山内光哉 | 心理・教育のための統計法(第3版) | サイエンス社 | 2009 | 9784781912356 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
心理学を学び,研究する過程での様々な課題を解決するための道具として,また社会的な調査を行うための手段として,統計的な考え方や手法や基礎的な知識を身につけ,使いこなせるようになる。
Acquiring fundamental knowledge and developing statistical approach in order to use it as a tool to solve various problems in the course of studying psychology, as well as using it as means to conduct social surveys.
データから有用な情報を取り出し,問題や課題を解決するための統計技法の考え方や手法について解説する。本授業では主に記述統計法について講義を行う。そのため,下記のテーマについて教科書にそって講義を行う。小テストで理解度を確認しながら講義を進めていく。
Students are given explanation of statistical techniques approach and methods in order to solve the problems and do the tasks by extracting useful information from the data. The lectures during "Psychological Statistics 1" are mainly devoted to descriptive statistical methods. In order to do that, lectures are given in accordance with the textbook on the topics below. Students progress through lectures while taking quizzes and having their level of understanding checked.
1 | 統計法と測定値の取り扱い(1) |
2 | 統計法と測定値の取り扱い(2) |
3 | 度数分布と統計図表 |
4 | 中心傾向の測度 |
5 | 得点の散布度(1) |
6 | 得点の散布度(2) |
7 | 得点の散布度(3) |
8 | 正規分布と相対的位置の測度 |
9 | 直線相関と直線回帰(1) |
10 | 直線相関と直線回帰(2) |
11 | 直線相関と直線回帰(3) |
12 | 母集団と標本(1) |
13 | 母集団と標本(2) |
14 | 社会における統計的手法の実用例,既存統計資料の評価 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書と電卓(ルート計算機能付き)を毎回必ず持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に行う小テスト(59%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山内光哉 | 心理・教育のための統計法(第3版) | サイエンス社 | 2009 | 9784781912356 |
その他 (Others) | |||||
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適宜紹介する。 |