日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM221/HM221HM221 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2・N225/Tue.2・N225 Tue.2・N225 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
HM221 |
To learn basic knowledge and skills to conduct experimental research in developmental psychology, and to conceptualize one's own research interests.
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, in accordance with their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings. All students are required to explore and determine their research topics via the seminars. Students are also required to submit a term paper that finalizes their research topics.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
実験的な手法による発達心理学研究を実施するために必要な、基礎的な知識や技術を習得する。また、自身の研究上の関心を明確にする。
To learn basic knowledge and skills to conduct experimental research in developmental psychology, and to conceptualize one's own research interests.
毎回発表担当者を決め、自身の興味・関心に基づき、先行研究の内容について発表してもらう。
発表担当者の発表に対して、履修者全員で質疑応答を行い、発表内容への理解を深める。
ゼミでの発表・討論を通して自身の研究テーマを模索し、期末レポートの作成を通して、研究テーマの絞り込みを行う。
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, in accordance with their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings. All students are required to explore and determine their research topics via the seminars. Students are also required to submit a term paper that finalizes their research topics.
1 | 授業のガイダンス・研究テーマに関する個別の相談 |
2 | 研究テーマに関する個別の相談・各回の発表担当者の決定 |
3 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
4 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
5 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
6 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
7 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
8 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
9 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
10 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
11 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
12 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
13 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして臨むこと。また、毎回の授業後に発表内容についての十分な復習の時間を取ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回の発表内容(30%) 毎回の授業における議論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |